SPELMARKNADEN
Svenska fintech gruppen Zimpler växer på den internationella spelmarknaden. Genom sitt betalningssystem kan svenska spelare göra säkra betalningar på spelmarknader runt hela världen. Samtidigt expanderar företaget inom fler betalningsområden.
Open banking-företaget Zimpler, som grundades av svenska Johan Friis och Kristofer Ekman Sinclair 2013, har sett stor tillväxt under de senaste åren. Deras omsättning mellan 2020 och 2021 ökade med 130%, och de har fått öka sin arbetsstyrka med över 200% – en ökning som fortfarande pågår. Ökningen bottnar till stor del i deras framgång på den internationella marknaden, där Zimpler numera finns tillgänglig i åtta länder.
Tuff konkurrens gynnar Zimplers internationella expansion
Under de senaste åren har Zimpler fokuserat på att bli en av de största betalningsmetoderna inom spelbranschen. En positiv konsekvens av företagets internationella expansion för spelare är därmed att man kan använda tjänsten desto mer på utländska casinon där du kan spela med BankID. Dessa typer av casinon innehåller den internationellt välkända Malta Gaming Authority (MGA) licensen, och vilken erbjuder ett brett utbud av spel för bland annat svenskar.
På den svenska marknaden bedriver Zimpler en hård konkurrens mot branschkonkurrenten Trustly, som hade avtal med 85% av den svenska spelmarknaden när Zimpler kom in i bilden. Under 2019 rapporterade de till och med Trustly till Konkurrensverket för att ha ingått i exklusiva avtal med stora delar av marknaden. Även om det inte blev något med rapporteringen så består de två fintech företagens tävlingsinstinkt.
Sydamerikansk satsning på gång
Hittills har Zimplers expandering främst skett i norra Europa och på kontinenten, där man bland annat bedriver aktiva marknader i Tyskland och Nederländerna. Men företagets VD Johan Strand har meddelat Finansliv att utvecklingen inte stannar här – härnäst ligger nämligen Sydamerika. Detta kommer att betyda möjlighet till ännu fler säkra betalningar på internationella spelmarknaden för de svenskar som föredrar Zimplers modell.
Sannolikt kommer expanderingen att ta vara på spelbranschen, tillsammans med Zimplers andra företagsfokus inom e-handel och resebranschen. Det är bland annat genom dessa koncentreringar som företaget gjorde sin senaste internationella utsträckning till det nordiska gränslandet Norge under sommaren 2022.
Innovativa affärsidén öppnar ännu fler marknader
Det är inte bara spelindustrin som finns i kikaren för Zimpler. Tidigare i år offentliggjorde företaget sitt partnerskap med nystartade Payap. Tillsammans ska de två företagen skapa smartare lönbetalningssystem anpassad för en innovativ arbetsmarknad. Tjänsten ska erbjuda möjligheten att skicka ut löner omedelbart, vare sig man vill ge ut löner den 25:e varje månad, på veckobasis, eller vid något annat valfritt tillfälle.
En del av deras utveckling inom lönebetalningssystem kan hittas i deras vision om att gå från att vara ett företag med en B2B-modell, alltså business-to-business, till att utgå från en B2B2B2C-modell. Detta innebär alltså business-to-business-to-business-to-customer, vilket innebär att man inte bara fokuserar på företagskunderna utan även sätter slutanvändaren i fokus. På ett praktiskt plan skapar detta möjligheter för att göra företaget unikt då det sätter skräddarsydd användarvänlighet framför en företagsmodell skrivet i sten.
Foto: Unsplash