MOTOR
Igår infördes nya regler för A-traktorer. De nya reglerna innebär inte några förändringar av den nuvarande AM-utbildningen. MHF-Ungdom vill att dagens unga ska få en obligatorisk riskutbildning i sin AM-utbildning, detta för att ge motordrivna ungdomar en större förståelse för sin egen och andras roll i trafiken.
MHF-Ungdom anser även att utbildningen ska ta upp de faror och risker som alkohol och droger innebär i trafiken, redan när ungdomar ska ut och köra A-traktor, mopedbil eller moped. Det är en viktig åtgärd för att förebygga olyckor och rädda unga liv i trafiken.
Från den 31 augusti 2023 skärper regeringen reglerna för A-traktorer för att förbättra trafiksäkerheten. Nya regler: Passagerare ska färdas på en plats som är avsedd för passagerare, det får endast sitta en passagerare per sådan plats, den som färdas i en A-traktor ska använda bälte och högsta tillåtna maxhastighet är 30 km/h.
Inte tillräckligt
MHF-Ungdom anser att de nya reglerna är ett steg på vägen mot en säkrare trafik för ungdomar, men att det är inte tillräckligt. I de nya reglerna ställs bland annat inga krav på förändringar av dagens AM-utbildning.
Under de senaste åren har det tyvärr skett en ökning av fall där ungdomar stoppats påverkade av alkohol och andra droger när de framfört A-traktorer. MHF-Ungdom anser att en bra AM-utbildningen är viktig för att förebygga rattfylleri. MHF-Ungdom vill att det ska ställas krav på en riskutbildning motsvarande Riskettan för B-körkort personbil även i AM-utbildningen.
Väldigt oroande
I rapporten “Unga förare med A-traktor och mopedbil: Utbildning, riskmedvetenhet och trafiksäkerhet” har VTI (Statens väg- och transportforskningsinstitut) gjort enkäter med trafiklärare, föräldrar och elever.
20 procent av A-traktorförarna i undersökningen uppger att de haft kompisar som någon gång kört efter att ha druckit alkohol eller tagit andra droger. Det är väldigt oroande anser MHF-Ungdom. Därför är det viktigt att samhället arbetar med att ge ungdomar kunskap om farorna med alkohol och droger i trafiken och för att påverka ungdomars attityder och beteenden kring rattfylleri.
Olyckorna har blivit fler
När antalet registrerade A-traktorer har ökat mycket, har också antalet olyckor blivit många fler. Under 2022 omkom fyra ungdomar i A-traktorolyckor. Det visar statistik från Transportstyrelsen. Förra året inträffade 348 olyckor med A-traktorer och 491 personer skadades.
MHF-Ungdom anser att vi måste göra allt vi kan för att öka trafiksäkerheten för ungdomar, så att inte fler ungdomar ska behöva skadas allvarligt eller i värsta fall – dödas i olyckor med A-traktorer.
FAKTA / MHF UNGDOM
MHF–Ungdom är Sveriges enda trafiksäkerhetsorganisation för ungdomar. MHF-Ungdom och MHF arbetar gemensamt för att ingen ska dö av rattfylleri.
Källa: MHF Ungdom
Foto: Adobe Stock