LÖRDAGSKRÖNIKAN
Hur mycket lockar egentligen ett jobb i offentlig sektor våra ungdomar idag?
Frågan är högst aktuell och av enorm betydelse för framtiden.
Vem vill jobba i skolan? I vården eller inom omsorgen?
Varje år söker kommunerna efter hundratals sommarvikarier till vård och omsorg.
Det blir nästan patetiskt när man läser annonserna: ”(valfri kommun) söker nu 150 vikarier till äldreomsorgen inför sommaren 20XX”.
Alla vet att man inte hittar alla de här vikarierna och arbetsgivaren försöker med alla medel fylla hålen när ordinarie personal ska ha sin semester.
“Det är kris helt enkelt”
Många kommuner erbjuder faktiskt en extra månadslön eller andra bonusar om man jobbar på sin ordinarie semester. Det är kris helt enkelt.
Tyvärr gäller det inte bara sommarmånaderna, utan det saknas ju folk året om.
På många arbetsplatser inom vården och omsorgen går man kort när det saknas vikarier att sätta in och den ordinarie personalen sliter hårt.
Arbetsgivaren lockar på en del håll med extrapengar om man lyckas hitta någon lämplig person de kan anställa. En sorts ”hittelön” alltså.
Även inom skolan saknas det massor av behörig personal och ersättare är inte lätta att hitta när någon säger upp sig eller blir sjukskriven. Arbetsgivarna behöver se till att personal stannar i verksamheten.
Men det är ju inte så lätt. Arbetsmiljön är stressig och tuff på många olika sätt.
Mer dokumentation, mer ansvar och mindre tid med dem man ska ta hand om – detta kan sammanfatta både vården/omsorgen och skolan.
Hur lätt är det sedan att hitta ny personal när löneläget, kanske främst inom vården och omsorgen, är så uselt och när man dagligen kan läsa om missförhållanden i nyheterna?
“Vääääldigt många”
Om jag bara ska gå till mitt skrå så kan man ju fundera över hur många negativa artiklar det går på varje positiv – det är vääääldigt många.
Att svensk skola behöver en rejäl uppsträckning och läraryrket en statusuppgradering är nog de flesta överens om.
För det mesta tycker jag att jag har världens bästa jobb, men det finns också dagar när man undrar vad man håller på med, varför man ska stå ut med vissa saker och hur fasen man ska orka med en enda dag till.
Men så är det nog i de flesta jobb. Det går upp och ner.
Men hur ska man locka ungdomar att utbilda sig till några av de yrken som ändå utgör en bas får vårt samhälle? Jag menar, alla går i skolan och alla blir sjuka och äldre.
Här måste jag ta upp ett riktigt gott exempel som jag fick stifta bekantskap med i veckan.
En av fördelarna med lärarjobbet är att man ibland får följa med eleverna på olika studiebesök eller andra evenemang utanför den egna skolverksamheten.
I torsdags var jag med en klass i årskurs åtta på en upplevelseverkstad på sjukhuset. Det var en samverkan från flera kommuner i närområdet och regionen, där eleverna fick se vad det kan innebära att arbeta inom till exempel äldreomsorgen eller inom vårdens olika sektorer.
“Mycket bra upplagt”
Arrangemanget var mycket bra upplagt och eleverna blev engagerade per omgående. Totalt fanns det sex stationer och varje station innehöll olika aktiviteter, vilket gjorde att det var action hela tiden – inga döda punkter där man kan tappa intresset.
På en station fick man testa hur det kunde vara att till exempel ha synnedsättningar eller tinnitus och man fick också prova olika hjälpmedel. Tyngdtäcken var en favorit hos eleverna.
På en annan station fick man testa att köra rullstol eller sitta i en lift. På andra var det HLR (Hjärt- och lungräddning) och provtagning (inte på riktigt dock).
Man fick också se hur mycket teknik det finns när man jobbar på röntgen och hur mycket datorerna betyder.
Eleverna fick verkligen mer insikt i vad man faktiskt kan göra när man jobbar inom vård och omsorg – det är ju en enorm bredd och variation i arbetsuppgifter beroende på var man arbetar.
Elever är ju ofta ganska direkta i sina omdömen och jag kan säga att den här förmiddagen fick väldigt höga betyg. Jag tror inte jag hörde någon som var missnöjd med något, utan alla tyckte att det var både intressant och lärorikt.
“Ni var toppen!”
Hatten av till alla er som var inblandade i planering och genomförande av den här dagen – ni var toppen!
Så ska en slipsten dras!
Nu hoppas jag bara att ett frö har såtts hos några av alla de ungdomar som varit på den här upplevelseverkstaden. Det handlar om rätt många ungdomar eftersom det var alla elever i årskurs åtta i Oskarshamn och flera andra kommuner.
Förhoppningsvis är det några som kan tänka sig att välja ett yrke inom vården i framtiden.
Jag vet i alla fall att många av de elever jag hade med mig skulle passa väldigt bra att arbeta med andra människor.
Om man nu vill att fler ska välja en viss utbildning eller ett visst yrke så är det här rätt väg att gå.
Det gäller inte bara offentlig sektor. Inom industrin har man under de senaste åren haft svårt att rekrytera personal och det behövs mer insatser i tidiga åldrar för att få barn och ungdomar att förstå att yrken inom samma sektor kan se olika ut och bjuda på många intressanta utmaningar.
“Eller inte…”
Många gånger har man en bild av hur ett ”industrijobb” är, men verkligheten är kanske en helt annan.
Ut med eleverna i grundskolan på vettigt planerade studiebesök eller informationer. De behöver se verkligheten – inte läsa om den i broschyrer eller på nätet.
Frågan är bara hur fasen man ska locka fler ungdomar att utbilda sig till lärare?
De är ju redan i skolan och det blir lite svårt att genomföra ett studiebesök i den egna vardagen.
Å andra sidan verka en del elever inte ha ett hum om vad vi lärare gör när vi inte är på lektionerna.
Så det kanske ändå är en idé att låta en eller två elever följa med i en lärares vardag?
Eller inte…
Ha en fin helg!
Ta hand om varandra!
/Thomas
Genrebild: Freepik
Krönikör. Lärare som levererar lördagskrönikan om skolan, samhällsfrågor, sport och mycket mer. Åsikter som uttrycks i krönikan är skribentens egna.