ANNONS

Närbild på en mans händer på en bilratt
Foto: Freepik

Var femte bilist utsätter sig själv – och andra trafikanter – för allvarlig trafiksäkerhetsrisk

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

SVERIGE

En ny undersökning där Riksförbundet M Sveriges klubbar och avdelningar gjorde stickkontroller på 13 orter över hela Sverige visar att nästan var femte trafikant fortfarande ignorerar stopplikten.

Trots att resultatet är något bättre jämfört med föregående undersökning kvarstår problemet som en betydande trafiksäkerhetsfråga. Undersökningen, som omfattade cirka 3 400 observationer från Skåne till Västerbotten, visar att 19 procent av trafikanterna inte stannade vid stoppskyltar. 

Den största bristen på regelefterlevnad fanns bland motorcyklister och A-traktorförare, medan taxiförare visade betydligt bättre resultat, med endast 3 procent som inte följde stopplikten.

– Att inte stanna vid stopplikten handlar inte bara om att bryta mot trafikregler, det utgör en allvarlig säkerhetsrisk för alla i trafiken. Varje gång en trafikant struntar i stoppskyltarna utsätter de sig själva och andra för onödiga faror, säger Heléne Lilja, chef för kommunikation och samhälle på Riksförbundet M Sverige i ett pressmeddelande.

Stora skillnader mellan olika trafikantgrupper

Trots att resultatet från undersökningen 2024 visar en förbättring jämfört med 2022, då hela 30 procent av trafikanterna ignorerade stopplikten, kvarstår problemet som en betydande trafiksäkerhetsfråga. Respekten för stopplikten varierar dock kraftigt beroende på fordonstyp.

Andel som inte följde stopplikten per fordonsslag, i procent:

FordonsslagAndel i procent
Cykel52 %
A-traktor29 %
MC35 %
Personbil20 %
Taxi3 %
Buss15 %
Lastbil19 %

Historisk jämförelse: En långsam förbättring

Sedan den första undersökningen 2013, då hela 32 procent av trafikanterna bröt mot stopplikten, har situationen förbättrats något. Men utvecklingen går långsamt och årets resultat visar att det fortfarande finns ett stort behov av insatser.

ÅrObservationerAndel som inte stannade
2013    
4 672      32 %
2016   
3 162       23 %
2020    
17 000       25 %
2022   
6 000      30 %
2023    
2 600      23 %
2024   3 400        19 %

Trafiksäkerhet är allas ansvar

Enligt Heléne Lilja är förbättringarna positiva, men problemet kvarstår.
– Vi uppmanar alla trafikanter att vara extra uppmärksamma vid stoppskyltar, oavsett vilket fordon de kör. En enkel regel som att stanna vid stoppskyltar kan förhindra olyckor och rädda liv. Trafiksäkerhet är en fråga som berör oss alla, och genom att följa trafikregler kan vi tillsammans bidra till en säkrare vägmiljö, avslutar Heléne Lilja.

Att ignorera en stoppskylt är inte bara en fara för trafiksäkerheten, det är också en kostsam trafikförseelse. Böter för att inte stanna vid stopplikten ligger på 2 500 kronor. När förseelsen rapporterats till Transportstyrelsen fattas dessutom beslut om eventuell återkallelse av körkortet, vilket är utgångspunkten vid brott mot stopplikten.

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
1
+1
0
+1
0

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS