KALMAR LÄN
”Väntetider till 1177 på telefon fortsätter sjunka – nöjdheten ökar!”, skriver majoritetspartierna i Region Kalmar län – Socialdemokraterna, Centerpartiet och Vänsterpartiet – i ett pressmeddelande.
”Under 2023 valde Region Kalmar län att lämna det nationella samverkansavtalet för 1177 på telefon för att stärka tillgängligheten för invånarna. Sedan dess har tjänsten fortsatt att vara bemannad av sjuksköterskor dygnet runt – och resultaten talar nu sitt tydliga språk”, skriver S, C och V.
”Fantastiskt jobb”
– Jämfört med 2023 har den genomsnittliga väntetiden minskat med över fem minuter under 2024. Samtidigt har andelen samtal som besvaras inom nio minuter ökat med upp till 19 procent. Våra medarbetare gör ett fantastiskt jobb, och vi ser att deras insatser gör skillnad. SCV-majoriteten kommer att fortsätta prioritera 1177 på telefon för att stärka tillgängligheten ytterligare, säger Mattias Adolfson (S), som är ordförande i hälso- och sjukvårdsberedningen.
– Väntetiderna på 1177 på telefon minskar och de som behöver primärvård i länet är nöjdare än förra året! Dessutom har den redan höga tillgängligheten till våra hälsocentraler förbättrats ytterligare från en redan hög nivå. Nio av tio får en medicinsk bedömning inom vårdgarantins tre dagar. I sammantaget är detta väldigt bra för invånarna, säger Emmy Ahlstedt (C), regionråd med ansvar för primärvården.
”Enastående arbete”
– Våra sjuksköterskor på 1177 gör ett enastående arbete för att ge invånarna kvalificerade sjukvårdsråd. Skillnaden nu är att de har ännu bättre förutsättningar att hantera den stora mängden samtal, vilket ökar både tillgängligheten och kvaliteten i vården, säger Lena Granath (V), regionråd med ansvar för hälso- och sjukvården.
Chefredaktör & ansvarig utgivare. Utbildad journalist med mångårig erfarenhet från flera lokaltidningar som nyhetsreporter, sportreporter och fotograf.