OSKARSHAMN
På onsdagen – den 21 augusti – ringde en man till en kvinna i 80-årsåldern, med adress i Oskarshamn.
Han presenterade sig som anställd på Tele2 och han påstod att det hade blivit något fel med hennes räkningar och att hon hade betalat in för mycket pengar.
Hon skulle få tillbaka pengar – men i stället förlorade hon närmare 18 000 kronor.
En bedrägerianmälan är upprättad, berättar Evelina Olsson, presstalesperson i polisregion syd, på torsdagen.
Signerade sju gånger
– Han sa att hon skulle få tillbaka pengarna med hjälp av bank-id-signering. Hon signerade sju gånger – och då kunde han tömma hennes bankkonto.
– Mannen beskrivs som vältalig – han pratade god svenska utan brytning eller dialekt. Bedragarna är vältaliga, förtroendeingivande och påstridiga. Det är lätt att falla för det, säger Evelina Olsson.
“Öppna inte dörren”
– Det bästa är att lägga på luren. Men gör man inte det, så kan man i stället be om att få det hela på papper, via posten, så kan man titta på det och återkomma om det skulle vara aktuellt. Säger de då att de vill komma hem till en och prata, så ska man inte gå med på det. Öppna inte dörren.
Man kan också säga att man föredrar att lägga på och i stället själv ringa Tele2 på deras ordinarie telefonnummer för att kontrollera sanningshalten i påståendet?
– Ja, precis – det kan man också göra, säger Evelina Olsson.
Genrebild: Freepik (överst)
Chefredaktör & ansvarig utgivare. Utbildad journalist med mångårig erfarenhet från flera lokaltidningar som nyhetsreporter, sportreporter och fotograf.