INSÄNDARE
Tågtrafiken på Stångådalsbanan är säkrad, åtminstone under 2025.
Alla jublar!?
Någon får förklara vad som är glädjande med att stoppa in miljon efter miljon, år efter år, i något som inte betalar sig självt?
Någon som minns BK-tåg som körde tågen? Inte lönsamt och persontrafiken lades ned.
Någon som minns när SJ körde persontrafiken? Inte lönsamt och trafiken lades ned.
Som skattebetalare i länet så är man med och betalar ungefär varannan biljett som säljs som används för att åka med den allmänna kollektivtrafiken.
Avfolkningsbygd
Då är det tydligen lönsamt och politiken tänker på inlandskommunerna och deras utveckling.
Men det är ju de tätorter och kommuner som finns som ändstationer som har utvecklats invånarmässigt, kommunerna däremellan är avfolkningsbygd.
Den del av befolkningen som bor där tågen inte stannar eller där det inte finns någon pendlingsbar busstrafik får bara vara med och betala biljetter utan att kunna åka kollektivt.
Pendlingsbar kollektivtrafik innebär att det ska vara minst två turer per timma att välja på, med en hållplats inom två kilometer. Detta enligt ett dokument gjort av Trafikanalys.
“Då är man inte bortglömd”
Med detta i åtanke så finns det en inte så liten del av befolkningen i länet som alltså måste lösa sina transporter på egen bekostnad – och även subventionera allmänna kollektivtrafikens biljetter.
Landsbygdens befolkning som bor och har verksamheter i dessa vita områden utan kollektivtrafik i länet är en fantastisk tillgång för politikerna när regionskatten ska betalas. Då är man inte bortglömd, utan ihågkommen!
Jörgen Carlsson
Skattebetalare
Skribenten svarar för åsikter i denna insändare/debattartikel. Skribenter omfattas av källskydd och har rätt att vara anonym enligt tryckfrihetsförordningen och yttrandefrihetsgrundlagen. Skicka insändare till redaktionen@oskarshamns-nytt.se