ANNONS

Uppmaning till alla fordonsägare: “Byt i tid! Var inte ute i sista minuten”

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

SVERIGE

Trots att det varma vädret hängt med längre än vanligt kommer tiden för vinterdäck närmare. Som bilägare är det viktigt att fundera på om det går att köra vidare på de gamla däcken eller om det är dags för nya. Riksförbundet M Sverige har samlat tips om vinterdäck.

Under perioden den 1 december till den 31 mars ska personbilar, tunga fordon och släpvagnar vara försedda med vinterdäck eller likvärdig utrustning när det råder vinterväglag. I år är fokus också på den nya alptopp-snöflinge-märkningen som krävs på dubbfria vinterdäck, så kallade 3PMSF, från den 1 december.

– Det gäller att kolla att vinterdäcken har rätt märkning, annars måste man köpa nya, säger Carl-Erik Stjernvall.

Välj rätt däck

Det kan vara komplicerat att välja rätt däck. Ett vinterdäck som presterar bra på snö eller is är sällan det bästa på våt asfalt. Vinterklimatet brukar också skilja sig kraftigt mellan norra och södra Sverige. Därför bör du välja däck efter det underlag du oftast kör på.

– Innan man köper nya vinterdäck är det viktigt att ta del av oberoende vinterdäckstester med tanke på att EU:s däckdekal inte tar hänsyn till våra nordiska eller arktiska förhållanden, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Riksförbundet M Sverige.

Mönsterdjupet avgör

Vanligen är det däckets mönsterdjup som avgör om det krävs nya däck på bilen. Lagkravet är minst 3 millimeters mönsterdjup på vinterdäck. Ett däckbyte kan också bli nödvändigt om dubbarna är kraftigt nedslitna eller till stor del har försvunnit.

En annan vanlig fråga gäller priset på däck. Skillnaden kan vara stor mellan priser på internet och ute på däckverkstäderna. Det finns pengar att spara på att jämföra priser för den som vill minska sina däckkostnader.

– En annan enkel besparing är att skippa däckhotellet. Men att låta en verkstad utföra själva hjulskiftet för några hundralappar kan förstås ändå kännas som en bra affär, säger Carl-Erik Stjernvall.

Vinterdäck på snö
Vinterklimatet skiljer sig kraftigt mellan norra och södra Sverige. Därför bör du välja däck efter det underlag du oftast kör på. Foto: Freepik

M Sveriges tips om vinterdäck:

  • Byt i tid! Var inte ute i sista minuten.
  • Kontrollera så dina vinterdäck har den alptopp-snöflinge-märkning som krävs från den 1 december i år.
  • Ta reda på hur däcken presterar i oberoende tester.
  • Välj dubbade eller dubbfria däck baserat på väglaget där du oftast kör.
  • Håll koll på däckens skick och mönsterdjup, minsta lagliga djup är 3 millimeter, särskilt om du har lämnat dem till ett däckhotell. Däckverkstäder vill ofta byta ut däck som börjar bli slitna “när du ändå är där”, trots att det kan vara möjligt att köra flera hundra mil till utan att säkerheten eller greppet försämras.
Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert och hållbarhetsansvarig på M Sverige
Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert och hållbarhetsansvarig på M Sverige. Foto: M Sverige

Foto: Freepik

+1
3
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS