ANNONS

händer som håller tallrik
Foto: Freepik

Tuffa tider för restauranger efter prisökningar

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

SVERIGE

Julborden är avklarade och för restaurangerna börjar ett nytt år med lugnare veckor. Ny statistik från SCB visar att efter tuffa pandemiår har restaurangernas försäljning legat ganska stilla om man justerar för prisökningar.

De svenska restaurangernas totala försäljning uppgick till 123 miljarder kronor under de första tre kvartalen i år. Det är en ökning med cirka 25 procent jämfört med samma period 2019.

– Branschen verkar alltså ha återhämtat sig efter pandemin. Men försäljningsutvecklingen ser inte lika gynnsam ut under de senaste åren, säger Daniel Lennartsson, nationalekonom på SCB.

Stora prisökningar

Stigande priser på livsmedel och energi har drivit på en prisökning mot kund med 20 procent under det tredje kvartalet i år, jämfört med samma period 2021.

– Så justerat för stigande restaurangpriser har försäljningsvolymen utvecklats svagt. Sedan pandemins slut har försäljningsvolymen ökat med 6 procent. Jämför man med tiden före pandemin är ökningen 3 procent, säger Daniel Lennartsson.

Varierande utveckling

Utvecklingen varierar i olika regioner i landet, visar den regionala omsättningsstatistiken, som inte är justerad för prisförändringar. Stockholm, som drabbades hårdare än andra regioner av pandemin, har inte studsat tillbaka till samma nivå som övriga landet. Försäljningen har stigit med 17 procent i genomsnitt, jämfört med nivån före pandemin.

I Skåne har försäljningen ökat mer än för genomsnittet, en uppgång på 34 procent jämfört med nivån före pandemin. I Västra Götaland har försäljningen stigit med 14 procent.

FAKTA / Om statistiken

Statistiken bygger på uppgifter i SCB:s regionala omsättningsstatistik. I den statistiken ingår inte hotellens restaurang- och alkoholförsäljning. Försäljningsvolymen är försäljningen i fasta priser. Den tas fram genom att justera försäljningsvärdet för prisförändringar på restauranger. Under perioder med stora prisförändringar ger försäljning och försäljningsvolym en tydligare bild av utvecklingen i en bransch.

+1
1
+1
0
+1
2
+1
2
+1
1
+1
6

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS