ANNONS

Dålig väg med potthål
Foto: Freepik

Trafikverket varnar för ökande problem på landets vägar: “Se upp”

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

SVERIGE

Trafikverket varnar för ökande problem med potthål på vägnätet. På flera håll i landet, främst de södra delarna, är antalet potthål större än vanligt. Vägnätet är stort och det är ett omfattande arbete att åtgärda dem enligt Trafikverket.

– Att laga potthålen är prioriterat och vi försöker laga dem så fort vi får kännedom om dem. Men just nu är det många potthål och vi måste prioritera de som har störst påverkan på trafiken, säger Torbjörn Axelsson, enhetschef på Trafikverket.

Potthål uppstår temperaturväxlingar

Flera faktorer har lett till att det har uppstått många potthål den senaste tiden. En regnig höst med blött väglag som följts av en kall inledning på vintern har gjort att vattnet i vägen frusit. När vatten tränger ner i små håligheter och fryser expanderar det och håligheten blir större, det sker särskilt när temperaturen pendlar runt noll grader.

– Det har fryst och tinat om vartannat senaste veckorna. Då spränger den expanderande isen sönder håligheter i vägen och gör dem större och till slut bildas det potthål, säger Torbjörn Axelsson.

Åtgärder vid trafikfarliga skador

De statliga vägarna inspekteras regelbundet av Trafikverkets entreprenörer för att få kännedom om vägarnas skick. Så fort Trafikverket får kännedom om ett potthål på en statlig väg ska skadorna märkas ut för att varna trafikanter.

– Vi förstår att potthållen kan upplevas som besvärliga och vi jobbar hårt för att åtgärda dem så snabbt vi kan. Tyvärr spelar vädret en stor roll här, är det för kallt eller blött fäster inte asfalten ordentligt. Då får vi använda kallasfalt i väntan på att vädret tillåter en bättre lagning, säger Torbjörn Axelsson.

Foto: Freepik

+1
2
+1
1
+1
0
+1
1
+1
1
+1
0
+1
12

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS