NÄRINGSLIV
I konkurrens med 50 av världens största bolag och varumärken, placerar sig IKEA på sjätteplats efter techjättar som Apple, Google och Microsoft.
Det framgår av en rapport som en svenska strategikonsulten Lynxeye släppte tidigare i veckan. Lynxeye har frågat allmänheten om hur de ser på företag i sin globala studie Purpose Index™.
Stark trovärdighet
Inom området trovärdighet, som bl.a. omfattar delade värderingar och ärlighet, är småländska IKEA global etta, vilket är anmärkningsvärt då studien täcker spridda geografiska marknader.
“Vi är imponerade över hur starkt IKEA:s trovärdighet står sig i global konkurrens. IKEA står för starka svenska värderingar och det är extra intressant att deras starka trovärdighet i första hand beror på att människor över hela världen köper in i de värderingar som IKEA står för. Värden som demokratisering, hållbarhet, innovation, kvalitet och humanism är starka konkurrensfaktorer för svenska bolag internationellt.” säger Johan Ekelin, medgrundare och partner på Lynxeye i en kommentar.
Årets topp 50-rankning
FAKTA / OM RAPPORTEN
Rapporten som Lynxeye tagit fram mäter 430 företag och rankar 50 av världens största bolag utifrån hur framtidsrelevanta de uppfattas vara av allmänheten. Synpunkter från 15 000 respondenter i Sverige, USA, Japan, Tyskland, UK, Indien och Singapore har bidragit med underlag till rankingen. Lynxeye är en strategikonsult som hjälper företag genom stora bransch- och marknadsskiften.
Foto: IKEA