ANNONS

FOTO: 1177.se
FOTO: 1177.se

Tillgängligheten till 1177: Från dålig till sämre

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

LÄNET

Tillgängligheten till 1177 Vårdguiden på telefon har gått från dålig till sämre. I maj månad kom bara en procent av samtalen fram inom nio minuter. Kristdemokraterna som länge har uppmärksammat frågan efterfrågar nu åtgärder – och efterlyser politisk vilja från majoriteten i Region Kalmar län.

Det skriver Kristdemokraterna i ett pressmeddelande.

– Att komma fram till 1177 i rimlig tid är en fråga om trygghet för länets medborgare. Den som inte kommer fram hänvisas i praktiken till att göra medicinska bedömningar själv eller söka vård akut, säger Jimmy Loord (KD). 

“Tyvärr verkar den S-ledda majoriteten både ha gett upp hoppet om 1177 – och abdikerat från det politiska ansvaret”

JIMMY LOORD (KD)

– Att medborgarna har tillgång till 1177 ger också vården en bättre chans att lägga resurserna på rätt saker. Det är en form av nära vård som är mer effektiv än att människor ska hänvisas till hälsocentraler och akutmottagningar för allt. För sjukvårdens del är det oerhört viktigt att 1177 fungerar, säger Jimmy Loord. 

– De siffror som vi igår fick redovisade på regionstyrelsens möte är mycket oroväckande. Från Kristdemokraternas sida vill vi att regionstyrelsen tar ett mycket större ansvar än idag. Tyvärr verkar den S-ledda majoriteten både ha gett upp hoppet om 1177 – och abdikerat från det politiska ansvaret, säger Jimmy Loord. 

Grafik: 1177 Vårdguiden

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS