DEBATTARTIKEL
Vi lever i en tid där världen känns mer oförutsägbar än någonsin.
Samhällsoroligheter som cyberattacker, sociala konflikter, terrorism, hot mot rättsstaten och krig i Europas närområde påverkar oss alla.
Mitt i detta står vi inför en avgörande fråga: Hur rustar vi nästa generation för att möta framtidens utmaningar?
Sveriges kommuner har nu en unik möjlighet att ta täten genom att satsa på barns och ungdomars kunskap om risker, olyckor och kriser.
”En investering”
Detta är inte bara en fråga om säkerhet och trygghet, utan även en investering i vårt samhälles framtid.
En av de mest värdefulla insatserna vi kan göra för våra barn och ungdomar är att ge dem verktygen att hantera det oväntade.
Idag är krisberedskap ofta en fråga för vuxna och samhällsinstitutioner, men varför vänta tills en kris är här?
Genom att integrera utbildning om risker och krishantering redan i skolan kan vi ge barnen de kunskaper och färdigheter de behöver för att agera med självförtroende i svåra situationer.
Flera kommuner arbetar redan idag med olika initiativ för att främja trygghet och säkerhet bland barn och unga, exempelvis genom samverkan mellan skola, socialtjänst, polis och fritid.
Men detta arbete kan och bör kompletteras med utbildning i praktiska och teoretiska kunskaper om krishantering.
Tänk er en generation som vet hur man reagerar vid strömavbrott, förstår vikten av rent vatten i en nödsituation och kan agera vid olyckor.
Detta skulle inte bara stärka barnens och ungdomarnas självförtroende, självkänsla och självständighet, utan även samhällets kollektiva resiliens.
Sveriges kommuner har alla förutsättningar att bli föregångare när det gäller att stärka krisberedskap bland de yngsta invånarna.
Genom att införa beredskapsdagar i förskolor, grundskolor och gymnasieskolor skulle barn och unga få möjlighet att lära sig om allt från olyckor i hemmet till större samhällskriser, med innehåll anpassat efter ålder och förutsättningar såklart.
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) erbjuder redan en kunskapsbank som kan användas som utgångspunkt för lärare och pedagoger.
”Stärka den sociala hållbarheten”
Ett sådant initiativ harmonierar väl med Sverigedemokraternas kommunpolitik, som betonar vikten av lokalt ansvar, långsiktighet och samverkan för att skapa trygga samhällen.
En satsning på barns och ungdomars krisberedskap är också ett konkret sätt att stärka den sociala hållbarheten i våra kommuner och i hela landet.
Studier pekar på att barn och ungdomar ofta saknar de nödvändiga färdigheterna för att på egen hand hantera krissituationer.
Detta understryker behovet av stöd och utbildning från vuxna.
Genom att rusta dem med rätt kunskaper och förmågor minskar vi inte bara risken för panik och handlingsförlamning i krissituationer, utan vi bygger också en generation som är bättre förberedda på att bidra till ett starkare samhälle.
Detta är en investering som gynnar oss alla, både idag och i framtiden.
Vi uppmanar kommuner runt om i Sverige att ta vara på denna möjlighet.
Låt oss bli ett land som inte bara pratar om trygghet utan som också tar konkreta steg för att göra våra barn och ungdomar redo för framtiden.
Med beredskapsdagar som en del av läroplanen kan vi stärka både individen och samhället.
Tiden för naivitet är förbi.
Det är dags att säkerställa att var och en av oss kan vara en bidragande kraft när krisen eller kriget kommer.
Ted Nyberg (SD)
Ledamot i bildningsnämnden i Oskarshamns kommun
Sverigedemokraternas ordförande i Oskarshamns kommun
Skribenten svarar för åsikter i denna insändare/debattartikel. Skribenter omfattas av källskydd och har rätt att vara anonym enligt tryckfrihetsförordningen och yttrandefrihetsgrundlagen. Skicka insändare till redaktionen@oskarshamns-nytt.se