ANNONS

Dator med betalkort
Foto: Svensk Handel

Svensk Handel: E-handeln ökade kraftigt men det finns orosmoln om konkurrens på lika villkor

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

SVERIGE

Svensk Handels E-handelsindikator för februari månad skattar e-handelns omsättning till 11,4 miljarder kronor. “Det är en ökning med 14 procent jämfört med februari 2023”, konstaterar Svensk Handel i ett pressmeddelande.

E-handeln följde upp den starka januariförsäljningen med ytterligare en månad med tvåsiffriga tillväxttal. Sammanlagt under årets två första månader har omsättningen ökat med 16 procent jämfört med samma månader förra året. Efter två år med i huvudsak negativa tillväxttal 2022 och 2023 verkar kunderna hittat tillbaka till e-handeln. Även volymförsäljningsutvecklingen var positiv, plus 10 procent i februari.

– Vi kan konstatera att e-handeln haft en väldigt stark start på året, givet det fortsatt ansträngda ekonomiska läget. Det är ännu för tidigt att säga att vändningen har skett, men vi ser tecken på att e-handelsutvecklingen kommer att fortsätta i positiv riktning under kommande månader, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.

Oroväckande konkurrens

Den genomsnittliga totala köpesumman per e-handelskonsument för månaden ökade med måttliga 2 procent jämfört med februari 2023. Andelen konsumenter som e-handlade ökade dock kraftigt. 72 procent e-handlande konsumenter är en historiskt hög siffra för februari och en kraftig ökning jämfört med de 65 procent som e-handlade samma månad förra året. Att så många konsumenter valde e-handelskanalen i februari är den huvudsakliga förklaring till den totala omsättningsökningen på 14 procent.

– Aktörer inom e-handeln arbetar kontinuerligt med att, utöver att erbjuda konkurrenskraftiga priser, skapa så goda kundupplevelser som möjligt i sina plattformar. Därför gläds vi givetvis lite extra för att fler konsumenter hittat tillbaka till e-handeln. Vi ser dock fortsatt en fara i att aktörer som Temu tillåts att konkurrera med helt andra villkor än vad svenska e-handelsföretag måste förhålla sig till. Detta är oroväckande ur såväl konkurrens som hållbarhetsperspektiv, säger Per Ljungberg.

Foto: Svensk Handel

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS