LÄNET
“För femte året i rad genomförs kampanjen ”Svartsjuka är inte romantiskt”. Kampanjen vill väcka eftertanke hos unga och få dem att fundera över hur deras relationer ser ut”, skriver länsstyrelsen i ett pressmeddelande på tisdagen.
“Ungdomarna måste reflektera över vad som kännetecknar en bra relation, men med kampanjen vill vi också bredda kunskapen hos vuxna när det gäller våld i ungas relationer”, säger Agnes Mitsialos vid länsstyrelsen i Kalmar län.
“Särskilt utsatt grupp”
“Kampanjen, som i år drivs av länsstyrelserna, Jämställdhetsmyndigheten, och ungarelationer.se, lyfter ungdomar som en särskilt utsatt grupp. Därför är det viktigt att uppmärksamma våld i ungas partnerrelationer. Det handlar förstås om att förebygga våld, men också om att identifiera den som blir utsatt och den som utsätter”, skriver länsstyrelsen.
“Om mäns våld mot kvinnor ska upphöra är det avgörande att vi börjar arbeta mot killars våld mot tjejer. Kampanjen “Svartsjuka är inte romantiskt” bidrar till att synliggöra det här våldet som varit alltför lite uppmärksammat”, säger Zandra Kanakaris, generalsekreterare på ungarelationer.se.
Ny webbplats
“I samband med årets kampanjstart lanseras också en webbplats för Svartsjuka är inte romantiskt. Webbplatsen riktar sig till unga i åldrarna 13 till 25 år. På webbplatsen kan unga läsa mer om våld och få tips på vart de kan vända sig för att få stöd och hjälp. Webbplatsen riktar sig även till yrkesverksamma som möter och arbetar med unga.”
“Jämställdhetsmyndigheten har i uppdrag att inkludera pojkar och unga män i det våldsförebyggande arbetet. Med den nya kampanjsajten och filmer i sociala medier hoppas vi kunna förstärka det arbetet och även nå denna målgrupp med information och stöd”, säger utredaren Lisa Lindström på Jämställdhetsmyndigheten.
“Aktuellt året om”
“Kampanjen pågår under februari och mars, men detta ämne är förstås aktuellt året om. Webbplatsen är en plattform med information och stöd som alltid är tillgängligt, oavsett om kampanjen pågår eller ej”, skriver länsstyrelsen.
“I kampanjen ingår även tryckt och digitalt material. Planscher och visitkort går att beställa kostnadsfritt för alla yrkesverksamma som möter målgruppen unga. Det finns även filmer som kommer spridas via sociala medier. Både stödmaterial och informationsmaterial kommer att spridas nationellt.”
FOTO
FREEPIK