ANNONS

Stihna Johansson Evertsson (C) talar på ett fullmäktigemöte i Högsby
Stihna Johansson Evertsson (C). Foto: Peter A Rosén

Stihna Johansson Evertsson (C) om de skenande drivmedelspriserna: “Skattesänkning smidigaste lösningen”

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

OSKARSHAMN

De skenande drivmedelspriserna har skapat ett mycket allvarligt läge för många privatpersoner och företag i vårt land.

Anders Johansson (C), kommunalråd i Mönsterås kommun, är rädd för att det kommer att leda till konkurser, både i hans egen kommun och på andra platser, om inte makthavarna på riksplanet sätter in krisåtgärder.

Han tror att det vore mycket klokt att sänka drivmedelsskatten.

Hur ser Högsbys kommunalråd Stihna Johansson Evertsson (C) på situationen? Vi ställer frågan på onsdagen.

– Det var ett väldigt bra initiativ av Anders och Mönsteråskretsen att lyfta det här. Det är oerhört angeläget att vi inte hamnar i en situation där vi förvärrar det oroliga läget. Vi ska inte se till att människor blir arbetslösa på grund av att företagen inte reder ut sin likviditet och sin intjäning. Det verkar inte så begåvat. Men det är också viktigt att krisåtgärderna träffar rätt.

Stihna Johansson Evertsson, som även är distriktsordförande för Centerpartiet i Kalmar län och riksdagskandidat i höstens val, konstaterar att Anders Johanssons inspel i frågan ligger helt i linje med vad partiet vill.

“Stora pengar”

– Det gick partiet på nationell nivå ut med under tisdagen. Det krävs att man gör saker som möter upp de höga priserna i kölvattnet av Ukrainakriget. Men vi pratar inte små pengar – vi pratar stora pengar. Att reducera skatten kan vara en idé – men man behöver göra en ordentlig analys först, innan man bestämmer sig, så att krisstöden landar rätt. Man ska kunna ta ansvar för besluten om ett litet tag. Jag tycker absolut att man ska göra saker, men man ska analysera noga också. Så att det inte blir som med permitteringsstödet under pandemin, då det gick mycket skattepengar till företag som inte alls befann sig i någon kris. Då blir inte krispaketen trovärdiga på sikt. Det får inte ta evigheter, men man måste också ha god legitimitet på sista raden.

Mer än häften av drivmedelspriserna består av skatter. Är det inte rimligt att sänka skatterna på drivmedel? Det hjälper både privatpersoner och företagare. Det finns de som knappt har råd att åka till jobbet…

– Men vi har givetvis privatpersoner som absolut skulle kunna göra en miljöinsats och samåka eller ta cykeln. Men det är inte ett alternativ för alla.

Bor man exempelvis i Högsby så kan man inte cykla till Scania i Oskarshamn…

– Nej, och det säger jag inte heller – men samåkning skulle kunna vara ett alternativ. Och jag tror att många redan har börjat samåka. Men krisen slår kanske inte allra mest mot den gruppen. De som vi kallar fattigpensionärer, som bor lite glest, och ska åka och handla – dem är det synd om på riktigt. De kommer att ha ännu svårare att få fram de pengar som krävs – dels för att maten sannolikt blir väsentligt dyrare. Det är viktigt att se helhetsbilden här – men jag säger inte emot dig.

“I första hand handlar det om att se till att folk kan behålla sina arbeten”

STIHNA JOHANSSON EVERTSSON (C), KOMMUNALRÅD I HÖGSBY KOMMUN OCH RIKSDAGSKANDIDAT I KALMAR LÄN

– En skattesänkning skulle hjälpa alla – men i första hand handlar det om att se till att folk kan behålla sina arbeten. Alltså att rädda företagen. Och det är politikens främsta uppgift att hjälpa de svagaste i samhället. Men kan man hjälpa alla, och det blir bra, så är det inget bekymmer. En skattesänkning tycks vara den smidigaste lösningen. Det är min uppfattning. Jag är däremot tveksam till att sänka reduktionsplikten. Men det finns inte något regeringsförslag på bordet än. Och vi sitter inte i regeringen, svarar Stihna Johansson Evertsson.

Krispaket på gång

– Regeringen kommer att lägga fram ett krispaket med stödåtgärder inom kort, sa finansministern Mikael Damberg (S) till nyhetsbyrån TT på onsdagen.

Pandemin har lärt oss jättemycket – och den här krisen kan också vara lärorik, betonar Stihna Johansson Evertsson.

“Ett dumdristigt sätt vore att ta bort reduktionsplikten”

– Vi reser ju inte på samma sätt längre, jämfört med hur det såg ut innan pandemin. Man kan göra saker digitalt också. Det finns möjligheter att göra saker lite annorlunda. Men jag förstår att väldigt många ska vara fysiskt på en arbetsplats och tillverka något. Då blir både företagen och de som ska åka dit drabbade. Sedan har vi många andra ställen i samhället, där vi kan göra andra val i stället. Det måste vi också tillvarata. När vi är på den andra sidan av den här krisen, så ska vi tillvarata det som kan bli bättre. En del miljöarbete går kanske snabbare i en sådan här kris. En miljöpartist skulle kanske säga att det är bra att priset blir dubbelt så högt, men det är absolut inte det jag säger. Det finns alltid lärdomar att dra – och det ska vi se till, vi ska inte göra det här på ett dumdristigt sätt. Ett dumdristigt sätt vore att ta bort reduktionsplikten. Då får vi inte de satsningarna som är på gång i samhället. Det är en dålig väg att gå, tycker jag.

– Det bästa vore om vi kunde få ner priserna både för gemene man och företag och ändå fortsätta att värna om vårt klimat, säger Stihna Johansson Evertsson.

Foto: Peter A Rosén

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS