ANNONS

Riksväg 37/47 i höjd med byn Århult, mellan Oskarshamn och Bockara
Riksväg 37/47 i höjd med byn Århult, mellan Oskarshamn och Bockara. Arkivfoto: Peter A Rosén

Statens pengar räcker inte till vägen Oskarshamn-Bockara

ANNONS

KALMAR LÄN

”Regeringen sviker återigen Kalmar län”, skriver majoritetspartierna i Region Kalmar län – Socialdemokraterna, Centerpartiet och Vänsterpartiet – i ett pressmeddelande.

”Tilldelningen för regionala infrastrukturplaner har nu presenterats, och det står klart att Kalmar län får den minsta tilldelningen i hela landet. Samtidigt som vissa regioner får upp emot 70 procent mer än i föregående plan, stannar Kalmar läns tilldelning på under 30 procent”, skriver de tre partierna.

”Kalmar län tilldelas preliminärt 1,375 miljarder kronor. Hade Kalmar län fått en genomsnittlig ökning i nivå med andra län, skulle länet fått över 600 miljoner kronor mer. Besvikelsen är stor bland Region Kalmar läns ledning, som anser att regeringen sviker den regionala transportinfrastrukturen”, fortsätter S, C och V.

”Förtjänar mer”

– Återigen lämnas Kalmar län åt sitt öde. Trots stora ord om hela landets utveckling får vi än en gång stå tillbaka. Infrastrukturen är avgörande för vårt län och alla invånare i Kalmar län förtjänar mer. Frågan är: när blir det egentligen Kalmar läns tur? säger regionstyrelsens ordförande Angelica Katsanidou (S).

”Länsplanerna finansierar investeringar i det regionala vägnätet, kollektivtrafik, cykelvägar och trafiksäkerhetsåtgärder. Trots att den totala infrastrukturbudgeten har ökat, har andelen medel som går till de regionala transportnäten minskat kraftigt. I den nya planen utgör de endast 5,2 procent av totalbudgeten, jämfört med nästan 8 procent 2010”, skriver S, C och V.

– Det regionala vägnätet är avgörande för Kalmar län, inte minst för vår landsbygd och för att näringslivet ska fungera. Detta täcker inte ens vårt planerade objekt Oskarshamn–Bockara, det skapar verkligen inte möjligheter till fler satsningar i länet, säger Karin Helmersson (C), regionråd och vice ordförande i regionstyrelsen.

”Regeringen har i de nya planerna tagit bort tidigare möjligheter till extra finansiering för cykelinfrastruktur och trafiksäkerhetsåtgärder, vilket påverkar förutsättningarna för en fungerande regional transportinfrastruktur ytterligare”, skriver S, C och V.

”Kortsiktig politik”

– Utan tillräckliga resurser till kollektivtrafik och cykelvägar får vi svårt att ställa om till ett mer hållbart transportsystem. Det är en kortsiktig politik som slår hårt mot våra invånare och mot klimatarbetet. Att satsa på regional transportinfrastruktur med vägar och järnvägar är avgörande för en levande landsbygd, ett fungerande näringsliv och en hållbar framtid, säger Lena Granath (V), regionråd.

Karin Helmersson (C), Angelica Katsanidou (S) och Lena Granath (V). Foto: SCV-majoriteten i Region Kalmar län
Karin Helmersson (C), Angelica Katsanidou (S) och Lena Granath (V). Foto: SCV-majoriteten i Region Kalmar län
+1
1
+1
0
+1
0
+1
2
+1
0
+1
6

ANNONS

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

Varje lördag får du ett mejl med veckans mest lästa och läsvärda artiklar, tips om aktuella evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS