SVERIGE
Fart i e-handeln bidrog till att försäljningen av kläder ökade med 2,1 procent i augusti. Skohandeln gick trögare och backade med 2,8 procent. Stilindex utökas med mer data – för första gången släpps siffror uppdelat på butik och e-handel.
Försäljningen av kläder i e-handeln ökade med 10,8 procent jämfört med samma månad förra året. Även försäljningen i butik ökade med mer blygsamma 1,8 procent.
– Hushållen håller fortfarande i plånboken och det pressar givetvis hela branschen. Det är helt avgörande för Sverige som handelsland att konsumtionen kommer igång igen. Det behövs fler räntesänkningar, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel, och fortsätter:
– Ökningen i klädhandeln är glädjande och en positiv signal om bättre tider. Det förhållandevis varma vädret i augusti är en förklaring till att skohandeln inte tog fart. Med höstvädrets intåg räknar vi med att försäljningen av skor får en rejäl skjuts.
Totalt | Augusti 2024-2023 | Augusti 2024-2022 |
---|---|---|
Kläder | 2,1% | 12,4% |
Skor | -2,8% | 3,3% |
Damkläder ökade mest
Nytt för månadens mätning är att Stilindex också mäter försäljningen av dam-, herr- och barnkläder. Försäljningen av damkläder gick starkast och ökade med 4,9 procent.
– Modehandeln spelar en viktig roll i samhället. Det är en jobbskapare, en garant för levande platser och en bransch i snabb omställning. Därför är det angeläget för oss att presentera mer data som följer modebranschens utveckling, säger Sofia Larsen i ett pressmeddelande.
Foto: Freepik