ANNONS

Oskarshamns sjukhus
Foto: Peter A Rosén

“Spa-resan för personal vid Oskarshamns sjukhus har avslöjat en allvarlig brist på omdöme”

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

INSÄNDARE

Händelserna kring spa-resan för personal vid Oskarshamns sjukhus har avslöjat en allvarlig brist på omdöme hos verksamhetschefen.

Det är inte bara ett problem för den specifika situationen utan ett hot mot hela ledningens trovärdighet.

När en chef agerar på detta sätt, utan att ta ansvar och försöker skylla på andra, borde det vara självklart att ledningen agerar.

Att låta en chef som saknar förtroende från resten av organisationen vara kvar på sin tjänst skulle inte bara framstå som svagt – det riskerar att urholka hela organisationens förtroende för ledningen.

“Allvarlig kris”

Hur kan man förvänta sig att medarbetarna ska känna arbetsglädje och engagemang när allvarliga överträdelser inte får några konsekvenser?

Och hur ska sjukhuset kunna attrahera nya medarbetare när det är uppenbart att förtroende och ansvarstagande inte prioriteras?

Detta är en allvarlig kris för ledningens framtida trovärdighet, och utan handling är risken stor att organisationens moral och sammanhållning försämras ytterligare.

“Dags att agera”

Frågan är därför: vilken typ av ledarskap vill regionen ha?

Är det en ledning som visar handlingskraft och tar ansvar när misstag begås, eller en ledning som vänder bort blicken och låter förtroendekrisen växa?

För regionens framtid och för vårdens skull, är det dags för ledningen att agera och visa att man tar denna situation på allvar.

Medarbetare med insyn 

Arkivfoto: Peter A Rosén

+1
25
+1
0
+1
0
+1
4
+1
0
+1
0
+1
1

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS