ANNONS

Robert Rapakko

Socialdemokraterna om Mönsteråsgymnasiets framtid: “Politik är att vilja, men också att våga bära ansvar”

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

DEBATTARTIKEL

Vi sitter i en situation så långt gången att möjligheterna begränsas. Sedan Alliansen presenterade utredningsuppdraget ”Mönsteråsgymnasiets framtid” i maj/juni har flera frågor vänts och vridits på.

Vi förstår dock att processen egentligen varit mycket längre.

Det pratas om en tidigare utredning som vi inte fått se och möten har skett mellan politiker och tjänstemän samt Kalmar gymnasieförbund innan utredningsuppdraget lades.

“Förtjänar bättre”

Oavsett detta så har vi nu en situation där inga förslag lyckas läggas på bordet.

Gymnasiets personal och elever förtjänar bättre, även om det är tuffa beslut att ta.

Kanske är det inte oppositionens roll, men ingen annan verkar kunna göra det.

Politik är att vilja, men också att våga bära ansvar.

“Vi ser att alldeles för få ungdomar söker till Mönsteråsgymnasiet för att skapa en kostnadseffektiv enhet och detta har varit en tydlig trend under många år”

Robert Rapakko (S), Lejla Radovic (S) och Erik Jonsson (S)

Vi ser att alldeles för få ungdomar söker till Mönsteråsgymnasiet för att skapa en kostnadseffektiv enhet och detta har varit en tydlig trend under många år.

Våra Interkommunala kostnader (IKE) påverkar i och med det andra skolor i Mönsterås och något måste göras åt detta.

Vi ser också att osäkerheten kring framtiden gör rekryteringen till skolan än svårare och lärare har börjat se sig om efter nya karriärvägar.

“Har ett ansvar”

Vi har ett ansvar först och främst mot nuvarande elever och personal.

När Mönsteråsgymnasiet startades 1995 var förutsättningarna annorlunda.

Fria skolvalet har påverkat vårt gymnasium negativt, men det har gett en hel del elever andra möjligheter, som tex att välja utbildningsort och skola.

Vissa andra elever har valt att vara på hemmaplan och några elever klarar inte ens dagliga resor och med det extra långa skoldagar.

Den egna gymnasieskolan var också en lösning på det höga antal elever som inte klarade omställningen från högstadiet till gymnasieskola i Kalmar eller Oskarshamn.

Vi socialdemokrater vill göra allt vi kan för att ge eleverna i Mönsterås bästa skolgången de kan få och önskar och samtidigt se till att våra företag får det de behöver från skolväsendet för att kunna kompetensförsörja på både kort och lång sikt.

“Vikten av kompetensförsörjning är en av våra viktigaste frågor och som går hand i hand med utbildningsfrågor”

Vikten av kompetensförsörjning är en av våra viktigaste frågor och som går hand i hand med utbildningsfrågor.

Industriföretagen i Mönsterås har satsat både pengar och tid för att lyfta Mönsteråsgymnasiet och tillsammans med IOC och teknikcollege.

Detta arbete gett goda resultat, antalet sökande till industriprogrammen har ökat.

Det har lagts mycket arbete och kraft för att uppnå detta.

Vi ser hur det fungerar i grannstäderna, Oskarshamn och Kalmar, och vi kan följa hur de tar besluten som inte alltid är enkla, men nödvändiga att ta.

Vi ser också att det är i dessa städer majoriteten av våra elever väljer att gå i skolan.

Mönsterås kommun och Mönsteråsgymnasiet bör söka in i Kalmar gymnasieförbund – alternativt ytterligare minska programutbudet i Mönsterås och på det sättet minska kostnaderna för IKE.

“Inte ett enkelt beslut”

Detta är inte ett enkelt beslut och ett inträde behöver förhandlas på ett sätt som gynnar båda parterna.

Socialdemokraternas krav är att följande tas med i förhandlingen med GYF och planerna i Mönsterås kommun:

1. Bra planering och insatser på hemmaplan ska finnas för elever med otillräckliga kunskaper för gymnasiestudier och som inte klarar av ytterligare en tröskel med att börja pendla, de får inte lämnas efter i denna transformation. Här behöver Mönsterås kommun ha en tydlig planering och säkra stöd på hemmaplan.

2. Kompetensförsörjningsfrågor och situationen för våra företag måste prioriteras i förhandlingarna med Kalmar Gymnasieförbund. Vi vill ha en filial med Industriutbildningen och bygg i Mönsterås, på gymnasiet eller på företagen. Att samarbeta och ge våra företag möjlighet att ta emot elever från alla kommuner i gymnasieförbundet på praktik under deras utbildningstid kan innebära ett positivt inslag i detta. Denna utbildning ska också samordnas med möjlighet att erbjuda Yrkesvux inom samma områden. Behoven av matchning mot arbetsmarknaden är mycket stora de kommande åren.

3. Kalmar gymnasieförbund behöver ta steget in i Teknikcollege som är en länk mellan olika arbetsgivare och utbildningsanordnare samt stöd och bollplank till företagen. Teknikcollege har även inlett ett samarbete med Vård- och omsorgscollege för att på fler sätt ta ett grepp kring kompetensförsörjningsutmaningar som är ett faktum för många branscher i vår region.

4. Vid en eventuell verksamhetsövergång behöver personalsammanläggning samordnas med vår kommuns egna behov. För eleverna måste en växling av skola kunna ske utan att extra år ska behöva läggas till gymnasietiden.

5. För Mönsterås del så MÅSTE det planeras bredare och tänkas framåt med lokaler. Vi hör att det viskas om att flytta Krungårdsskolans högstadieskola till Parkskolan och samordna lokalerna med KOMVUX. Vi tror inte på att blanda vuxna och barn i samma skollokaler. Det blev inte bra när SFI placerades på gymnasiet och KOMVUX-elever ska inte använda samma allmänna utrymme som grundskoleelever. Som vuxen kan du inte komma in till grundskolor idag om du inte har ett ärande. Det är av säkerhetsskäl och idag en grundläggande del i trygghetsskapandet. Mönsteråsgymnasiets arv är mycket goda resultat, inte minst i undersökningar som visar hur man gått vidare och klarat studierna efter gymnasiet.

“Ta ett helhetsgrepp kring skolan i Mönsterås kommun”

Det kan vi stolt tacka goda pedagoger och en tillfredställande lärmiljö för. Nu återstår att skapa minst lika goda förutsättningar i en ny framtid för både personal och elever i andra former.

Till sist, med risk för att upprepa oss, ta ett helhetsgrepp kring skolan i Mönsterås kommun. Vi har redan tidigare lämnat en motion i frågan som belyser problematiken med ständiga akutlösningar. En långsiktig planering kan faktiskt göra så att vi inte behöver ha dåliga/utdömda lokaler och i stället jobba med en plan för utvecklingen.

Skolbarnen gynnas av fler lärare som arbetar på skolan, där finns ett bredare kompetens, möjlighet till avlastningen och stöd för lärarnas genom ett större lärarkollegium.

“Vägen att gå”

Vi kan även ha råd att ge barn med särskilda behov de anpassningar de behöver och som vi enligt lagen är ålagda att ge.

Detta tycker vi är vägen att gå och vi vet att andra partier efterfrågar förslag att ta ställning till.

I grannkommunerna finns det majoriteter som kan lägga förslag, här får vi ta taktpinnen som oppositionsparti.

Vi måste ta omtag och verkligen ha en vision för skolan i Mönsterås annars är vi i början på en långsam nedrustning av det som en gång var vår stolta kommun.

Socialdemokraterna i Mönsterås kommun

Robert Rapakko, oppositionsråd

Lejla Radovic, vice ordförande i barn- och utbildningsnämnden

Erik Jonsson, ordförande i arbetarekommunen

Robert Rapakko (S)
Robert Rapakko (S) är oppositionsråd i Mönsterås kommun. Foto: Peter A Rosén
Lejla Radovic, politiker, socialdemokrat.
Lejla Radovic (S) är vice ordförande i barn- och utbildningsnämnden i Mönsterås kommun. Foto: Peter A Rosén
Erik Jonsson, arbetarekommunens ordförande i Mönsterås kommun, förstamajtalar
Erik Jonsson, arbetarekommunens ordförande i Mönsterås kommun. Foto: Peter A Rosén
+1
2
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
1
+1
2

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS