ANNONS

Rött hus med dörr och blommor på trappan
Bilden är en genrebild. Foto: Freepik

Skatteverkets tips till dig som ska deklarera såld bostad

ANNONS

SVERIGE

Är du en av de drygt 380 000 personer som sålde sin bostad förra året? Då ska du deklarera försäljningen till Skatteverket. Det finns många tips och råd samt hjälptjänster på Skatteverkets webbplats bland annat en digital tjänst som är öppen året runt, där alla uppgifter kan förberedas direkt efter försäljningen.

382 970 personer sålde sin bostad förra året och ska deklarera försäljningen i årets deklaration. Skatteverket har en digital tjänst där alla uppgifter kan förberedas och sen kan uppgifterna hämtas till den digitala deklarationen när det är dags att deklarera.

– Det som många upplever som krångligt är att skilja mellan grundförbättring eller reparation och underhåll. Vid grundförbättringar går det att göra avdrag för hela utgiften. Vid reparationer och underhåll ges bara avdrag för kostnader de senaste fem åren före försäljningen, säger Jan Janowski, deklarationsexpert, Skatteverket.

Grundförbättring kan vara en till- eller ombyggnad av huset eller nyinstallation av en tvättmaskin om det inte funnits förut. Reparationer och underhåll kan vara utbytt köksinredning eller en ommålning.

Kostnader som kan dras av

Kostnader för mäklararvode, annonsutgifter, stajling och fotografering kan dras av. Spara därför kvitton och fakturor. Den som sålt en bostadsrätt kan även göra avdrag för kapitaltillskott, vilket oftast är förifyllt då bostadsrättsföreningen ska rapportera det till Skatteverket.

Det går att lämna uppgifter om bostadsförsäljningen redan direkt efter försäljningen i en av Skatteverket digitala tjänster. Uppgifterna kan sedan hämtas in till deklarationsbilagan när du deklarerar digitalt. Skatteverket har även hjälptjänster för att ta reda på vilka renoveringsutgifter som ger rätt till avdrag och hur mycket. Det finns även hjälp för att ta reda på om det finns möjlighet att få uppskov med skatten, för den som köper ny bostad.

– Vi rekommenderar alla att deklarera digitalt. Risken för att fel uppstår är sex gånger högre i pappersdeklarationer med bilagor än i motsvarande digitala deklarationer. Ofta är det helt onödiga fel, som summeringsfel eller att någon missar att föra över uppgifter i rätt rutor. Överföringar och summeringar sker automatiskt i den digitala deklarationstjänsten, säger Åsa Ekström, deklarationsexpert, Skatteverket.

Tips från Skatteverket

Tre tips för den som deklarerar försäljning av bostad:

  • Förbered alla uppgifter i god tid
  • Använd hjälptjänster för att göra avdragen på rätt sätt och beräkna möjlighet till uppskov
  • Deklarera digitalt
+1
5
+1
1
+1
0
+1
1
+1
1
+1
0

ANNONS

ANNONS

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

Varje lördag får du ett mejl med veckans mest lästa och läsvärda artiklar, tips om aktuella evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS