ANNONS

Kvinna i second hand butik
Foto: Freepik

Second hand-marknaden fick stark start på året

ANNONS

NÄRINGSLIV

Second hand-marknaden fick en stark start på året. Enligt Svensk Handels Pre Loved-indikator ökade försäljningen med cirka 20 procent i januari 2025 jämfört med samma månad 2024, från 1 255 miljoner kronor till 1 509 miljoner kronor.

Rapporten visar att tillväxten i januari drevs av högre köpesummor snarare än fler konsumenter, då andelen som handlade second hand var oförändrad på 23 procent.

Starkt intresse

Januari 2025 markerar en viktig milstolpe för Pre Loved-indikatorn. Eftersom mätningarna inleddes i januari 2024, kan vi nu för första gången blicka tillbaka på ett helt år av utveckling och börja identifiera tydligare trender.

– Vi ska, som alltid, vara försiktiga med att dra långtgående slutsatser utifrån en enskild månad, men det är viktigt att kunna göra jämförelser över längre tid. Vi vet att intresset för second hand är starkt, och nu får vi alltså möjlighet att se säsongsmönster och långsiktiga trender på ett helt annat sätt än tidigare, säger Maria Mikkonen.

Fortsätter växa

E-handeln fortsatte att ta mark inom second hand och omsatte 1 147 miljoner kronor, en ökning med cirka 50 procent från 764 miljoner kronor året innan. 76 procent av den totala försäljningen skedde via e-handel, jämfört med 61 procent i januari 2024.

– Det står klart att second hand-marknaden fortsätter växa, vilket stämmer med våra långsiktiga prognoser. Att e-handeln står för en allt större andel av försäljningen är en välkommen trend som gör det lättare för fler att handla hållbart. Det är uppenbart att efterfrågan finns. Nu krävs bara att fler aktörer ger sig in på marknaden, säger Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel och fortsätter:

Vi kommer fortsätta att påtala vikten av sänkt moms på second hand-produkter. Det skulle gynna såväl handelsföretag som konsument. Det pratas mer om frågan nu, än när Pre-Loved Indikatorn kom för första gången, men detta prat måste övergå i faktiska politiska beslut.

Mode var fortsatt den största kategorin, men försäljningen minskade något trots att fler konsumenter köpte second hand-kläder. Möbler och heminredning ökade marginellt, medan böcker och tidningar visade en kraftig försäljningsökning på 24 procent, trots färre köpare.

+1
5
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS