SVERIGE
Listiga bedragare utnyttjar julhandeln för att skapa falska e-handelsbutiker och skicka sms med falska paketleveranser. En undersökning visar att över hälften av svenskarna utsatts för bluffmejl och bluff-sms. Internetstiftelsen ger dig tips om hur du skyddar dig i julhandeln.
Black Friday var startskottet för årets julhandel och då passar detaljhandeln och e-handelsbutiker på att locka till shopping med erbjudanden och rabatter för alla som vill vara ute i god tid med sina julklappsinköp.
Tyvärr så är det inte bara etablerade butiker som drivs av att tjäna pengar på julhandeln. Bedragarna står redo att utnyttja köparna med falska e-handelsbutiker och bluff-sms om paketleveranser.
Över hälften har utsatts
Många drabbas, inte bara äldre eller ovana internetanvändare, som de flesta tror. Enligt undersökningen Svenskarna och internet, som Internetstiftelsen genomför årligen, är det främst personer födda på 70-, 80- och 90-talet som drabbas av denna typ av bedrägerier.
Enligt undersökningen så har över hälften av svenskarna utsatts för bluffmejl och bluff-sms. Bedragarnas mål är att komma över mottagarens personuppgifter, kapa deras konton eller lura dem på pengar.
“Bedrägerier sker året runt, men bedragarna anpassar sig efter det som är aktuellt. Inför jul handlar bluffarna ofta om paketleveranser eller bluffannonser som lockar med väldigt bra priser och leder den som klickar till falska nätbutiker”, säger Björn Appelgren, folkbildningsansvarig på Internetstiftelsen.
Skräddarsyr sina meddelanden
Över 80 procent av svenskarna handlar på nätet och bedragarna passar nu på att utnyttja den säsongsbetonade handeln.
“I samband med Black Friday skickas det många falska meddelanden om saknade betalningar, leveransinformation som ska uppdateras och liknande. Julhandeln är ett tillfälle när bedragare skräddarsyr sina meddelanden eftersom de vet att många beställer paket och väntar på leveranser”, säger Alexis Larsson, säkerhetschef på Postnord Sverige.
Julstressen bidrar
Det är när man har bråttom som risken för att utsättas för bedrägerier ökar. Bedragarna vet detta och det bästa tipset är att stanna upp och tänka efter när du får e-post, sms eller telefonsamtal. Bluffarna kan se väldigt trovärdiga ut och såväl avsändare som e-handelsbutiker kan vara manipulerade.
“Fråga dig själv om du verkligen har beställt något. Även om du har gjort det – kontakta leverantörens kundserivce direkt om något känns det minsta skumt. Klicka inte på länken i sms:et och lämna aldrig ut några uppgifter”, säger Alexis Larsson i en intervju med Internetstiftelsen.
TIPS / SÅ SKYDDAR DU DIG
Internetstiftelsen ger fem tips om hur du kan skydda dig från att bli utsatt för bedrägerier i julhandeln:
- Klicka inte på länkar som kommer i sms eller mejl. Dubbelkolla genom att kontakta den påstådda avsändaren genom en kontaktväg du själv letar upp.
- Lita inte på avsändaren som står i ett mejl eller sms. Bedragare kan själva välja vilket namn eller nummer som ska visas.
- Kontrollera noga att du faktiskt är på rätt webbplats när du näthandlar. Om du ser en annons eller ett erbjudande som verkar för bra för att vara sant ska en varningsklocka ringa hos dig.
- För aldrig över pengar till någon som tar kontakt med dig via telefon, sms eller mejl. Dela aldrig med dig av kortuppgifter eller lösenord.
- Om du inser att du har råkat lämna ifrån dig kortuppgifter, kontakta din bank för att spärra kortet och kontrollera om några köp eller kontantuttag har gjorts. Om någon har handlat med ditt kort, gör en polisanmälan.
Källa: Internetstiftelsen
Foto: Freepik
ANNONS
Redaktör, marknadsföring, webb- & ekonomiansvarig. Utbildad inom datavetenskap med mångårig erfarenhet inom IT och webbutveckling.