DEBATTARTIKEL
Trafikverket sviker sitt uppdrag – liv står på spel.
Under vintern har Sveriges vägar återigen drabbats av allvarliga incidenter som tydligt belyser bristerna i vårt lands vintervägunderhåll.
Masskrockarna på E4 utanför Björklinge och E18 mellan Enköping och Bålsta, där nära 100 fordon var inblandade och över 120 personer skadades, är tragiska exempel på detta.
Trots att varje förare har ett personligt ansvar att anpassa hastighet och avstånd efter rådande förhållanden, vittnar många om extrem halka vid olycksplatserna.
”Oacceptabelt”
Detta indikerar att halkbekämpningsåtgärder inte utförts i tid, vilket är oacceptabelt.
Dessa händelser är tyvärr inte isolerade.
Förra vintern fastnade tusentals fordon på E22 i Skåne på grund av snömassor, vilket ledde till massiv kritik mot Trafikverkets bristande förmåga att hantera situationen.
Trots löften om förbättringar ser vi återkommande misslyckanden som äventyrar människors liv.
Trafikverket hävdar på sin hemsida att de är redo för snö, kyla och halka dygnet runt, och att det inte finns någon övre gräns för vad snöröjning och halkbekämpning får kosta.
”Tomma ord”
För de som drabbats av myndighetens bristande agerande framstår dessa löften som tomma ord.
Vinterunderhållet är bokstavligen en fråga om liv och död.
Hur många fler liv ska behöva gå förlorade innan Trafikverket tar sitt ansvar på allvar?
Det är hög tid att myndigheten prioriterar konkreta åtgärder framför vackra ord i sina kommunikationskanaler.
Sverigedemokraterna har länge förespråkat en granskning av sammanslagningen som ledde till bildandet av Trafikverket.
”Dags för en förändring”
Vi måste utvärdera om denna centralisering verkligen har lett till de utlovade förbättringarna och kostnadsbesparingarna, eller om den snarare har resulterat i ineffektivitet och bristande ansvarstagande.
Det är dags för en förändring.
Svenska folket förtjänar en pålitlig och säker infrastruktur där ansvariga myndigheter lever upp till sina löften och säkerställer att våra vägar är trygga att färdas på, oavsett årstid.
Thomas Morell (SD), vice ordförande i trafikutskottet
Johnny Svedin (SD), riksdagsledamot
Martin Kirchberg (SD), regionråd i Region Kalmar län

Skribenten svarar för åsikter i denna insändare/debattartikel. Skribenter omfattas av källskydd och har rätt att vara anonym enligt tryckfrihetsförordningen och yttrandefrihetsgrundlagen. Skicka insändare till redaktionen@oskarshamns-nytt.se