LÄNET
I ett pressmeddelande kommenterar Sverigedemokraterna Trafikverkets förslag till nationell infrastrukturplan för perioden 2022-2033.
”Sverigedemokraterna i Kalmar län är kritiska till att Trafikverket åter behandlar vår region så styvmoderligt.”
– 1,4 miljarder av totalt 800 miljarder kronor i nationella satsningar på infrastruktur är mindre än 2 promille, trots att vårt län har 2,5 procent av landets befolkning. Återigen sätter man storstadsregionerna i fokus, säger Martin Kirchberg (bilden), regionråd för Sverigedemokraterna.
Sverigedemokraterna är kritiska till att den S-ledda majoriteten inte klarat att påverka sin egen regering mer:
– Visserligen tycks det nya signalsystemet för Stångådals- och Tjustbanorna komma på plats om ett antal år, men det finns inga pengar anslagna till någon upprustning av de nergångna banorna. I stället skjuter man frågan om upprustning av banorna ifrån sig med ”fortsatt utredning”, säger Martin Kirchberg.
Sverigedemokraterna vänder sig också mot att de flesta nödvändiga vägprojekt, som flaskhalsen vid Mönsterås, trafikplatsen vid Glasporten i Nybro, väg 40 Toverum-Hyttan och E22 Gladhammar-Verkebäck antingen flyttas fram i tiden eller inte tilldelats några pengar.
– Vårt län har en eftersatt infrastruktur och borde i själva verket fått 20 miljarder, eller egentligen ännu mer, för att kompensera för många decenniers oproportionerligt låga anslag. Medborgarna i vårt län har rätt att kräva mer än bara smulor tillbaka av sina skattemedel, avslutar Martin Kirchberg.
Foto: Region Kalmar län