SVERIGE
Matpriserna i Sverige har stabiliserats efter en ovanligt lång period av uppgångar som inleddes i slutet av 2021. Livsmedel är nu nästan 26 procent dyrare än i november 2021, visar nya beräkningar från SCB som presenterades på måndagen. Kaffe, te och kakao, fisk samt oljor och fetter är varugrupperna som ökat mest i pris.
I april i år sjönk de genomsnittliga priserna på livsmedel för första gången sedan i november 2021. Däremellan hade priserna gått upp 16 månader i följd.
– Mellan december 2021 och mars 2023 steg priserna på livsmedel med i genomsnitt 1,5 procent i månaden. Totalt gick priserna upp med 26,8 procent på 16 månader, säger Carl Mårtensson, prisstatistiker på SCB och fortsätter:
– För att sätta ökningen i perspektiv kan man titta på hur det såg ut de närmast föregående åren. Från november 2019 till november 2021 steg livsmedelspriserna bara med 1,8 procent.
Stabilare priser
Sedan i våras har priserna både stigit och sjunkit mellan olika månader – men överlag varit stabila. I oktober i år var priserna på livsmedel 25,9 procent högre än i november 2021.
– Det innebär i praktiken att dagens matprisnivåer sattes under de 16 raka månaderna med prisökningar.
Stigit mer än KPI
Jämfört med november 2021 har den genomsnittliga prisnivån på varor och tjänster stigit med 17,5 procent, enligt SCB:s Konsumentprisindex (KPI), som används för att mäta Sveriges inflation. Under samma period har priserna ökat mer än så inom alla varugrupper under livsmedel och alkoholfria drycker utom en: mineralvatten, läskedrycker, frukt och grönsaksjuice, som stigit i pris med 15,8 procent.
– Kaffe, te och kakao är varugruppen som stigit mest i pris sedan november 2021, med 34 procent. Därefter kommer fisk med en prisökning på 33,5 procent.
Apelsiner och tomater har ökat mest
Samtliga produkter under livsmedel och alkoholfria drycker i KPI har gått upp i pris jämfört med november 2021.
– Apelsiner och tomater är produkterna som ökat mest i pris. De har blivit nästan 89 respektive 80 procent dyrare sedan november 2021. I andra änden finns vindruvor och djupfryst frukt och bär som stigit lite drygt 4 procent i pris.
Prisutveckling november 2021–oktober 2023
Varugrupp | Utveckling (%) |
---|---|
Bröd och övriga spannmålsprodukter | 24,0% |
Kött | 22,2% |
Fisk | 33,5% |
Mjölk, ost och ägg | 26,2% |
Oljor och fetter | 32,3% |
Frukt | 26,8% |
Grönsaker | 30,7% |
Sötsaker och glass | 24,1% |
Övriga livsmedel | 24,7% |
Kaffe, te och kakao | 34,0% |
Mineralvatten, läskedrycker, frukt och grönsaksjuice | 15,8% |
Livsmedel | 25,9% |
Alkoholfria drycker | 19,5% |
Livsmedel och alkoholfria drycker | 25,2% |
KPI totalt | 17,5% |
Ökat mest resp. minst
Produkterna som ökade mest respektive minst i pris mellan november 2021 och oktober 2023
Produkt | Prisförändring (%) |
---|---|
Apelsiner | 88,7% |
Tomater | 79,8% |
Vitkål | 72,7% |
Gul lök | 68,8% |
Paprika | 61,0% |
Purjolök | 60,8% |
Djupfryst fisk | 56,9% |
Socker | 53,1% |
Småcitrus | 50,7% |
Mat-, stek- och grilloljor | 45,3% |
[…] | […] |
Gryn | 14,7% |
Slanggurka | 13,5% |
Kiwi, ananas m.m. | 12,4% |
Honung | 10,7% |
Salladskål | 10,7% |
Vetebröd | 10,0% |
Blomkål | 7,2% |
Sallad | 6,4% |
Djupfryst frukt och bär | 4,2% |
Vindruvor | 4,1% |
Källa: SCB
Foto: Freepik