ANNONS

Scania Super på vägen
Scania Super på vägen. Foto: Scania

REKORDÅR: Scania marknadsledande i Sverige under 2024 – högsta siffran i modern tid

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

SVERIGE

Scania blev det största lastbilsmärket i Sverige under 2024. Med 2554 nyregistreringar blev Scania marknadsledare med en andel på 48,8 procent, den högsta siffran i modern tid.

Antalet nyregistreringar 2024 landade totalt på 5230 stycken jämfört med 6622 stycken för 2023 enligt branschorganisationen Mobility Sweden. För Scania Sverige registrerades under året 2554 fordon och ökade sin marknadsandel från 43,2 procent 2023 till 48,8 procent för 2024.

– En anledning till den höga marknadsandelen är att vi kunnat beta av den stora orderboken som hängde kvar sedan 2022. Bristen på komponenter under pandemin innebar att leveranserna drog ut på tiden. Vi tackar våra kunder för tålamodet, säger Niklas Engholm, försäljningsdirektör, Scania Sverige.

Brett utbud

Scania vinner försäljningen inom alla segmenten, fjärr, distribution, anläggning, avfall samt timmer- och skogstransporter. En anledning till framgångarna är det breda utbudet av produkter och tjänster, menar han.

– Scania har fordon som passar alla kunder och körningar. Bränsleförbrukningen är erkänt låg och gynnar både åkarnas ekonomi och miljön. Vi har fortsatt att utveckla förbränningsmotorn med både Super och V8:an, lägg sedan till att man kan välja alternativa drivmedel som HVO, komprimerad och flytande biogas samt RME. Dessutom har vi många diskussioner om elektrifiering med våra kunder, säger han.

Starkast på svenska marknaden

Scania var starkast på svenska marknaden när det gäller antal registreringar av lastbilar som kör på komprimerad biogas med en marknadsandel på 76 % under 2024, vilket är en ökning med 3,5 procent jämfört med 2023.*

– Vi lanserade tidigare två motorer för både flytande och komprimerad biogas, 420 och 460, som med både större tankar och med dubbla tankar ger åkerierna stor flexibilitet i sina uppdrag. Räckvidden är branschledande, säger Niklas Engholm.

Andelen hållbara tunga fordon, med biogas, RME och helelektriska, uppgick under 2024 till närmare 23 procent av Scanias totala orderingång.**

– Det är glädjande att se att allt fler ställer om till hållbara transportlösningar för att möta behoven hos dagens och framtida transportköpare, säger Johan Uhlin, VD Scania Sverige.

Elektrifieringen viktig

Totalt registrerades 342 elfordon i Sverige under 2024, att jämföra med 288 under 2023. Det innebär en ökning på 18,75 procent.*

– Det är viktigt att elektrifieringen ökar i Sverige. Scania tror på omställningen och har bestämt sig för att driva skiftet. Under 2024 har vi 40-talet nya kunder över hela landet där vi kan stötta dem i alla delar av elektrifieringsresan; från projektering, med ruttanalyser, laddinfrastruktur, val av fordon till service och finansiering. Vi ser det som ett partnerskap, vi gör det tillsammans, säger Johan Uhlin och fortsätter:

– Vi ser också att våra kunder är väldigt nöjda med de ellastbilar som har levererats. Våra Scania-ingenjörer har tagit fram batterier som är anpassade specifikt för tung trafik, både vad gäller prestanda och hållbarhet. Vi är i full färd med att bredda vårt programutbud med regionala ellastbilar och fjärrtransporter. Vi tar inga genvägar när det gäller elektrifierade lösningar. Våra ellastbilar bygger på Scanias modul-tänk och har samma höga kvalitetsnivå som våra övriga produkter, säger Johan Uhlin.

*Registreringar för 2024 enligt Bilvision. **Orderingång enligt Scania Sveriges ordersystem

+1
4
+1
1
+1
0
+1
0
+1
0
+1
1

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS