ANNONS

Kustpilentåg
Foto: Region Kalmar län

Samtal om Stångådalsbanan och Tjustbanan i riksdagens trafikutskott: “Viktiga för länet”

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

LÄNET

“Under tisdagen träffar samtliga partiers gruppledare i Region Kalmar län riksdagens trafikutskott för att ta upp Stångådals- och Tjustbanornas framtid”, skriver Region Kalmar län i ett pressmeddelande.

“Det är främst Trafikverkets förslag att banorna inte kommer att ha direktanslutning till den planerade centralstationen i Linköping, som regionens företrädare reagerat emot. Trafikverket föreslår istället att Stångådals- och Tjustbanorna ska ha sin slutstation i Linköping flera kilometer ifrån centralstationen. Tanken att de passagerare som vill byta tåg då ska bussas mellan stationerna”, skriver regionen.

Dyrt

“Ett annat alternativ skulle vara att Stångådals- och Tjustbanorna får sin anslutning mot Ostlänken i Norrköping. Detta skulle leda till ökade kostnader på flera hundra miljoner kronor då nya fordon måste köpas in om trafikutbudet ska vara det samma som i dag. Till det kommer ökade driftkostnader och banavgifter.”

“Region Kalmar län har i olika sammanhang krävt att Trafikverket ska arbeta om sitt förslag så att också Stångådals- och Tjustbanorna går ända fram till den nya centralstationen. Uppvaktningen av trafikutskottet är ett exempel på detta påverkansarbete.”

“Viktiga”

– Banorna är viktiga för länet, som en del i arbetet med regionförstoring och ökad tillgänglighet för länets kommuner, säger Helena Nilsson, regional utvecklingsdirektör som deltar vid dagens möte med trafikutskottet.

“Hon pekar inte minst på banornas betydelse för att knyta ihop tillväxtmotorerna Linköping och Kalmar och för förstoringen av arbetsmarknadsregioner i norra länet”, skriver regionen.

Foto: Region Kalmar län

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS