ANNONS

Ett par händer och en kostym vid en begravning
Foto: Freepik

Så tycker invånare i länet om döden enligt rapport från Fonus

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

LÄNET

Döden väcker många känslor och frågor. Begravningsbyrån Fonus nya rapport Svenskarna och döden visar att fyra av tio boende i Kalmar län tycker det är svårt att prata om livets slut, samtidigt tycker två av fem att vi borde prata mer om döden än vad vi gör idag.

Döden och vad som händer efter väcker många frågor. Hur vill jag begravas? Vad händer med mina nära och kära? Finns det något efterliv, eller blir det bara svart? Frågorna är många och stora och väcker därför också många känslor och tankar.

För att ta reda på hur svenska folket ställer sig till livets slut har Fonus därför tagit fram en ny rapport – Svenskarna och döden – en rapport om livets slut.

Viktigt att prata om

Rapporten visar att det finns ett stort behov av att prata om döden, i alla åldrar och län. 75 procent av alla boende i Kalmar län tycker det är viktigt att man pratar om döden, vilket är den lägsta siffran i jämförelse med andra län, och två av fem tycker att vi borde prata mer om det generellt.

Resultatet skiljer sig dock mellan könen – fler kvinnor än män tycker att döden är ett viktigt samtalsämne och att man borde prata mer om det i samhället än vad man gör idag.

– Vi på Fonus tycker, precis som många kalmarbor, att det är viktigt att prata om döden. Det är stor del av livet och just därför behöver den få finnas med i våra tankar, känslor och samtal under livets upp- och nedgångar. Samtidigt behöver döden inte vara något man pratar om eller tänker på varje dag, men passar ofta när man har samtal med sina nära och kära och om livet i stort. Exempelvis när man diskuterar vad man vill hinna göra innan man dör eller när man minns sina anhöriga, säger Patrik Friberg, begravningsentreprenör på Fonus.

Begravning
Fler kvinnor än män tycker att döden är ett viktigt samtalsämne och att man borde prata mer om det i samhället än vad man gör idag enligt rapporten.

Jobbigt samtalsämne

Även om de flesta vill prata mer om döden tycker många boende i Kalmar att det är ett jobbigt samtalsämne. Fyra av tio tycker att det är svårt ämne att prata om.

Överlag är det inte den egna döden som är jobbigast, tvärtom är det de anhörigas. Nära två tredjedelar tycker att det är svårt att prata med anhöriga om deras död. Anledningarna till varför det är svårt skiljer sig åt i landet.

Gör saker och ting värre

I Kalmar län anges främst att samtal om döden gör dem ledsna (33 procent), att det är jobbigt att tänka på allt man kommer att missa (33 procent) och att man är rädd för att nära och kära ska bli upprörda (30 procent).

– Det är helt naturligt att tycka att samtal om döden är jobbigt. Men att undvika ämnen som skaver brukar göra saker och ting värre. Undviker man samtal om döden riskerar man att gå miste om många och fina samtal som både kan fördjupa relationen med sina nära och kära och ge en själv nya perspektiv på livet. Det är uppenbart att döden är något som vi tänker på och därför måste vi våga öppna upp, utmana oss själva och ta i det som känns jobbigt, obekvämt eller läskigt, förklarar Patrik.

Rädd att anhöriga ska bli upprörda

Resultatet visar också att kvinnor blir ledsna i större utsträckning än män och tycker det är jobbigare att tänka på allt man kommer missa. Män tycker istället att det är lättare att inte prata om döden överhuvudtaget och vet inte hur man ska prata med sina nära och kära om det. Med åldern tycks färre bli ledsna av att prata om döden, unga blir ledsna i större utsträckning än äldre.

För den äldre generationen är anledningarna i huvudsak att man är rädd att anhöriga ska bli upprörda och att det är jobbigt att tänka på allt man kommer missa.

FAKTA / OM UNDERSÖKNINGEN

Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av Fonus. Syftet med undersökningen är att undersöka målgruppens tankar om ämnet döden. Undersökningen är genomförd via webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade och representativa Sverigepanel. Totalt gjordes 4772 intervjuer mellan 9 och 15 september 2022.

Foto: Freepik

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS