ANNONS

Rullstol
Foto: Freepik

Så svarar socialchefen i Oskarshamns kommun på kritiken

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

OSKARSHAMN

Vår tidning pratar med Anna Lindquist, socialchef i Oskarshamns kommun, på måndagsförmiddagen.

Det var i fredags som vi skrev om ett äldreboende i kommunen som inte har storstädats på ungefär tio år, enligt två personer som jobbar där.

Vi ber socialchefen om en kommentar.

– Jag har inte hunnit läsa den artikeln än, svarar hon.

Vi frågar hur kommunens generella policy ser ut när det gäller storstädning på äldreboenden.

– Det måste jag kolla upp. Det kan jag inte svara på, på rak arm.

De anställda som jag pratade med sa att personalen inte får storstäda på boendet. Det finns inte tid till det, ska cheferna ha sagt. Hur ser du på det?

– Det måste finnas någon rutin eller policy för hur vi gör med storstädningen. Jag måste kolla upp hur det fungerar, svarar Anna Lindquist.

Tar ni in städfirmor?

– Jag måste ta reda på hur det fungerar.

Men det här måste du väl ha koll på, med tanke på att du är socialchef, eller?

– Alltså, vi har ju en jättestor verksamhet. Det är inte så att jag har koll på allt i detalj. Men jag kollar upp det här och återkopplar.

Städningen är viktig – särskilt nu under coronapandemin. Enligt de anställda personerna som jag pratade med, så har viss personal även slarvat med covid-19-städningen på det aktuella boendet. Hur ser du på det?

– När det gäller covid-19-städningen, så är jag mer uppdaterad. Där har vi riktlinjer som har uppdaterats flera gånger under det senaste halvåret.

– Där har vi verkligen skärpt upp våra rutiner och riktlinjer.

Enligt de två personerna finns det nattpersonal på det berörda boendet som struntar i covid-19-städningen. De anställda personerna säger att kommunen regelbundet tar in outbildat folk som inte kan, eller vill, utföra vissa arbetsuppgifter. Varför tar ni in outbildat folk som vikarier inom äldreomsorgen?

– I första hand tar vi alltid in utbildad personal – men det räcker inte att ha en utbildning. Man måste ha personlig lämplighet också. Det är jätteviktigt.

– Men på somrarna, exempelvis, så finns det inte tillräckligt med personal som har utbildning. Då har vi själva lagt mer tid på introduktion och utbildning istället. Det tror jag att merparten av alla kommuner och regioner får göra för att säkerställa en viss nivå.

Men enligt de anställda som jag har pratat med, så finns det individer som inte klarar, eller inte vill, utföra vissa arbetsuppgifter. Och en del har problem med språket. Hur ser du på det?

– Man har förväntningar både på tillsvidareanställda och vikarier. Man har ett anställningsavtal – och det finns arbetsuppgifter som ingår i uppdraget. Och det är klart att vi förväntar oss att man gör det.

– Den ordinarie personalen har ett väldigt stort ansvar. De ska ta hand om vikarierna och se till att de blir delaktiga i arbetet.

De anställda påpekade dock att de som arbetar natt på det aktuella boendet varken har tid eller möjlighet att hjälpa vikarierna – på grund av att man som nattarbetare jobbar helt själv. Då är det ju svårt att lära upp en vikarie. Hur ser du på det?

– När det gäller nattpersonal, generellt sett, så är det ännu viktigare att man har utbildning och personlig lämplighet, om det nu är så att man jobbar själv. För det är väldigt utsatt.

– Har man inte så mycket utbildning, så kanske man får jobba tillsammans i en grupp istället.

Sedan hörde en annan person av sig till redaktionen i helgen. Han tycker att det är fult av kommunen att utnyttja outbildad personal. Det handlar om att kommunen tar in en outbildad person i 280 dagar – men sedan får inte denne jobba mer, för att undvika inlasning. Personen menar att ni sätter detta i system och tar in en ny outbildad person så fort en annan har kommit upp i de där 280 dagarna. Hur ser du på det?

– Kommunen strävar efter att ha utbildad personal. Men det är klart att jag kan förstå att det kan kännas svårt för den som har jobbat i 280 dagar och sedan inte får jobba mer.

Får ni inte tag i tillräckligt många utbildade personer?

– I första hand är det utbildad personal som gäller.

Är det svårt att hitta utbildad personal just nu – eller har det varit så under en lång tid?

– Det blir lite svårare för varje år som går. På somrarna är det svårast.

– Under pandemin kan det ha kommit in fler outbildade. Nu behöver vi hitta ett nytt normalläge – och då hoppas jag att vi ska kunna ha fler utbildade medarbetare.

Det var en person som berättade om en anhörig som utbildar sig till undersköterska på halvfart och hoppar in i kommunens äldreomsorg när tillfälle ges. Personen har dock fått kritik för att denne inte skriver upp sig tillräckligt mycket i personalsystemet. Är det inte bra att folk utbildar sig och arbetar samtidigt?

– Jag kommenterar inte det enskilda fallet – men generellt sett, så vill vi ju ha utbildad personal.

– Det är jättebra att folk utbildar sig.

– Vi kommer att minska ned på antalet vikarier – och då kommer vi att behöva dem som kan jobba mycket. Vi vill ju försöka få till heltider.

Ni ska dra ner på antalet vikarier?

– I och med pandemin så har vi haft många timvikarier. Nu behöver vi backa tillbaka till ett läge där vi inte har lika många timvikarier.

Sedan har personal framfört kritik mot långa arbetspass på helgerna. De sa att det är jättebra att ni har tagit bort de delade turerna på det aktuella boendet – men den förändringen har resulterat i väldigt långa arbetspass på lördagarna och söndagarna, då man jobbar ända från klockan 07.00 på morgonen till klockan 22.00 på kvällen. Hur ser du på det?

– Varken delade turer eller långa arbetspass är bra. Det kommer vi att jobba mer med framöver. Man ska ha scheman som gör att man orkar jobba. Långa arbetspass är varken bra för medarbetarna eller brukarna. Det ska vi verkligen jobba mer med. Färre delade turer och kortare arbetspass.

Sedan har jag en fråga kvar. Det var en person som hörde av sig i helgen och tog upp det här med utbildning i hjärt- och lungräddning. Han tycker att personalen inom äldreomsorgen borde få en sådan utbildning, med tanke på att de äldre riskerar att drabbas av hjärt- och kärlproblem. Har ni HLR-utbildningar för personalen?

– Det kan vara lite olika. Vi har det inte generellt.

Borde ni ha det?

– Ja, det finns många utbildningar. Det är alltid bra med utbildning. Under den senaste tiden har vi haft många utbildningar i hygien. Demenssjukdomar är också ett område som är prioriterat, svarar Anna Lindquist.

TEXT

PETER A ROSÉN

peter@oskarshamns-nytt.se

FOTO

FREEPIK

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS