OSKARSHAMN
Det vittnas dessutom om både vapen och alkohol.
Oskarshamns-Nytt skrev om det igår.
Hur ser bildningsnämndens ordförande Anton Sejnehed (S) på problematiken.
Vi ställde frågan via e-post.
Han svarar så här på tisdagen:
“När jag läser medarbetarenkäten så ser jag flera positiva delar, men jag ser också ett antal oroande svar också.”
“Positivt är bland annat att flera medarbetare än tidigare år säger att man skulle rekommendera sin arbetsplats till andra, att man är stolt över att arbeta på sin arbetsplats och att man behandlas med respekt av sin chef. Alla dessa områden har en positiv utveckling, men kan och måste fortfarande bli bättre.”
“Aldrig okej”
“Precis som du skriver så finns det ett antal fritextsvar man reagerar över och som man måste reagera över.”
“Medarbetare ska självklart kunna gå till våra verksamheter och vara trygga med att inget barn, elev eller besökare tar till hot eller våld. När det gäller elever i våra skolor så ska man vara tydlig med att ett beteende där man hotar eller använder våld aldrig är okej. Vi fortsätter det viktiga värdegrundsarbetet där barnen och eleverna får träna sig i att möta varandra med nyfikenhet och respekt.”
“Behöver bli bättre”
“Det är ett arbete som börjar i de låga åldrarna på förskolan och som sedan pågår genom hela skolan, men här behöver vi också bli än bättre på samverkan mellan skola och vårdnadshavare. Vårdnadshavare behöver hjälpa oss att hålla i de gränser som sätts och backa upp oss som skola i detta. Sedan finns det fall när elever, vårdnadshavare och medarbetare kan önska att vissa åtgärder vidtas mot en enskild individ och där de kan uppleva att inget har skett. I dessa fall får man dock inte glömma bort att det råder sekretess, varför inte alla andra får reda på vilka åtgärder som vidtas och samtidigt så har vi inte möjlighet att vidta fler åtgärder än vad skollagen ger oss möjlighet till.”
Kompetensutveckling
“Några av de insatser vi gör för att komma vidare med de saker som finns i medarbetarenkäten är:
– Stöd via företagshälsovården till de enheter, medarbetare och chefer som behöver det. Det kan handla om stöd i att utveckla samspelet på enheten och enskilda personer.
– Kompetensutveckling av rektorer, förstelärare, fördjupningspedagoger och arbetslagsledare i kollegialt lärande. Cirka 170 personer totalt.
– Kompetensutveckling i språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt samt interkulturellt förhållningssätt för alla medarbetare inom förskola och skola.
– Ny-, om- och tillbyggnad av förskolor och skolor för att kunna minska barngrupperna”, skriver Anton Sejnehed.
TEXT & FOTO
PETER A ROSÉN
Chefredaktör & ansvarig utgivare. Utbildad journalist med mångårig erfarenhet från flera lokaltidningar som nyhetsreporter, sportreporter och fotograf.