SVERIGE
Julen är en av handelns absolut viktigaste högtider, och många handelsföretag förväntar sig ett högt försäljningstryck. Enligt Svensk Handels prognos kommer julklappsförsäljningen i år att öka jämfört med förra året och förväntas omsätta 24 miljarder kronor, vilket talar för att handelns förhoppning om en god jul införlivas.
Årets prognos är högre än föregående års svaga prognos och indikerar också att den totala volymen varor som säljs under årets julklappshandel kommer att öka jämfört med förra året. För många handelsföretag är en framgångsrik julhandel dessutom nästintill avgörande när året sedan ska summeras.
– Räntesänkningar till trots så har inte konsumtionen kommit i gång på det sätt som många handelsföretag hade hoppats på, och vi vet att vissa branscher inte heller fick det uppsving som de så väl behövde under Black Week. Därför är det glädjande att prognosen för julhandeln är något högre i år. Handeln är verkligen i behov av en god jul och vi hoppas nu på att konsumenterna gärna unnar sig lite extra under kommande högtid säger Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel i ett pressmeddelande.
Julklappar från Temu och Shein
I årets julprognos tillfrågas respondenterna huruvida de tänker köpa julklappar via någon av de kinesiska onlinegiganterna Temu eller Shein. Totalt är det nästan var femte (18%) som uppger att de har, eller att de kommer att julhandla från dessa aktörer. Svensk Handel ser med oro på utvecklingen:
– Vi har under lång tid påtalat farorna i de kinesiska onlinegiganternas framfart. Svensk Handel kommer alltid främja fri konkurrens, men sker den inte på lika villkor kommer vi vara de första att påtala detta. Utöver att svenska jobb och företag står på spel innebär varje köp en potentiell säkerhetsrisk för konsumenterna. Vi hoppas att folk väljer att handla med hjärta och förnuft i år, säger Maria Mikkonen.
Var fjärde person köper second hand
Svenskarnas intresse för second hand fortsätter att hålla i sig. Detta märks även av inom julhandeln. Var fjärde uppger att någon av klapparna under granen kommer att bestå av en second hand-produkt. Det är en liten ökning jämfört med föregående år (24%), vilket visar på att svenskarnas intresse för second hand fortsatt är starkt.
– Även fast allt fler handlar via onlineplattformar från tredje land ser vi också samtidigt hur fler väljer att handla mer hållbart. Vi tror att betydligt fler paket under granen hade kunnat vara inköpta second hand om regeringen gjorde slag i saken och sänkte momsen på second hand, avslutar Maria Mikkonen.