OSKARSHAMN
2,5 miljoner skattekronor per år.
Så mycket får den ekonomiska föreningen Attraktiva Oskarshamn som ägs av kommunen och näringslivet i kommunen, eller avknoppningen i det här fallet – näringslivsbolaget Attraktiva Oskarshamn AB, från Oskarshamns kommun.
Pengarna är öronmärkta för ”destinationsutveckling och marknadsföring”.
Enligt kommunens avtal med Attraktiva Oskarshamn AB ska det ovannämnda avtalet ”kontinuerligt följas upp” i kommunstyrelsens arbetsutskott, på hösten, och i kommunstyrelsen på våren.
Årets uppföljning noterades som mottagen av kommunstyrelsens arbetsutskott i tisdags.
Attraktiva Oskarshamns vd Magnus Franzén deltog på sammanträdet.
Det nuvarande avtalet gäller från och med 1 januari 2021 till och med 31 december 2024, med möjlighet till förlängning med ett år.
Visionen: 30 000 invånare
I avtalet står det att ”denna tjänst innebär att utföra tjänster för destinationsutveckling och marknadsföring för Oskarshamns kommun. Utgångspunkter för tjänsten är kommunens vision om att år 2030 vara 30 000 invånare – samt tillhörande tillväxtstrategi (som ska beslutas runt årsskiftet) som är vägledande i kommunens tillväxt- och utvecklingsarbete. Detta ska ske bland annat genom en kontinuerlig platsmarknadsföring. Genom strategin och ett fortsatt fokus på platsmarknadsföring så ökar våra möjligheter att uppnå visionen att bli 30 000 invånare 2030”.
Tjänsten består i korthet av:
- Varumärkesarbete och platsmarknadsföring.
- Rekrytering, talangjakt och inflyttarfrågor.
- Evenemang, upplevelser och möten.
- Utveckling av handel och stadskärna.
- Oskarshamns Turistbyrå & utveckling av besöksnäring.
- Näringslivsutveckling
”Den struktur som ligger till grund för upphandlingen bygger på att mötesforum skapas och bemannas och används i samarbetet. Målsättningen är att arbetet alltid ska vara förankrat i den kommunala organisationen och styras mot befintliga mål och strategier”, står det i avtalet.
ON läser vidare i avtalet:
”Beställaren arbetar proaktivt med att locka till sig invånare, kunskap, företag och kapital. Positiva associationer, fakta och välgrundat renommé förmedlar att kommunen är en attraktiv kommun att bo, leva och verka i. Med ett gemensamt och tydligt varumärkesbyggande stärks möjligheterna att attrahera flera och att även bygga en stolthet för platsen hos dem som redan bor här.”
Här är ett antal krav på tjänsten
Leverantören ska bland annat:
- Utveckla platsvarumärket och tillhörande varumärkeshandbok under ledning av beställaren.
- I samråd med beställaren driva nätverk för platsmarknadsföring med fokus på att öka användningen av platsvarumärket, till exempel i samband med rekrytering.
- Tillsammans med beställaren arbeta fram en platsmarknadsföringsplan som är kopplad till visionen om att kommunen har 30 000 invånare år 2030. Planen ska vara vägledande i det viktiga arbetet med att stimulera inflyttning, attrahera nyetableringar och kompetens. Inriktningar och behov kan också komma att uppstå genom destinationsområdet.
- I enlighet med platsmarknadsföringsplanen skapa paketering av budskap och erbjudanden för olika målgrupper.
- Bygga kännedom och delaktighet kring och skapa positiv attityd till Oskarshamns varumärke. Detta genom att tillsammans med beställaren marknadsföra kommunen i lämpliga kanaler, med gemensam retorik.
- Marknadsföra kommunens värden och erbjudanden, till exempel kommunala verksamheter.
- Samverka med kommunen och kommunens förvaltningar för att kunna lyssna in behov och omsätta det i kommunikationsinsatser kopplat till platsens attraktivitet.
- Tillsammans med beställaren se över hur olika varumärken används och förtydliga avsändare.
- I samverkan med beställaren upprätta en plan för marknadsaktiviteter för olika målgrupper i syfte att locka fler att flytta hit.
- Delta i och bidra till det regionala samarbetet Kalmarsundsregionen.
- Delta i Novas kompetensförsörjningsnätverk.
- Paketera välkomstmaterial och erbjudande till nyinflyttade.
- Välkomna och lotsa nyinflyttade invånare.
- Anordna aktiviteter för nyinflyttade.
- Samverka med och hålla en tät dialog med fastighetsägare.
- Samverka med kommunens servicecenter, som ger information och stöd kring kommunala tjänster.
- Samverka med kommunens arbetsmarknadsenhet, som bland annat jobbar med integrationstjänster.
- Följa upp hur nyinflyttade har uppfattat mottagandet och ifall det finns behov av ytterligare stöd.
- Driva ett rekryteringsnätverk för företag som vill samverka kring och få stöd med rekryteringsfrågor.
- Utifrån kommunens mål och i samverkan med andra aktörer arbeta för att genomföra evenemang, möten och upplevelser som stärker kommunens varumärke som en lustfylld plats att besöka, verka i och att leva på.
- Tillsammans med beställaren uppdatera befintlig evenemangsstrategi.
- Aktivt attrahera evenemang i enlighet med destinationsområdet och evenemangsstrategin.
- Delta som kunskapsbärare med sin expertis i destinationsområdet.
- Jobba med konceptutveckling kopplat till evenemang.
- Jobba med omvärldsbevakning och analys, erfarenhetsutbyte samt bidra med inspel och idéer utifrån sin kompetens.
- Leverera innehåll till, alternativt genomföra, olika evenemang.
- Projektleda evenemang.
- Efter överenskommelse med arrangör vara behjälplig som evenemangssamordnare, erbjuda stöd och hjälp till arrangör som coach/rådgivare, utan att till fullo göra arbetet åt arrangören.
- Delta i evenemangsgruppen.
- Tillhandahålla och driva en ständigt aktuell evenemangskalender.
- Tillhandahålla och erbjuda arrangörer möjlighet att nyttja biljett- och bokningssystem.
- Ta fram och upprätthålla aktuella arrangörs- och evenemangshandböcker.
- Ta fram och upprätthålla aktuell förteckning över arenor, publika ytor, konferens- och mötesanläggningar samt boendemöjligheter.
- Marknadsföra evenemang.
- Utvärdera genomförda evenemang.
- Samverka med kommunens tillståndsenhet, idrottsanläggningar, med flera.
- Tillsammans med aktörer i näringen marknadsföra Oskarshamn som en plats för möten och upplevelser.
- Samverka med föreningen Handel Oskarshamn genom att jobba för att utveckla handeln.
- Delta i kommunens arbete med att utveckla en levande stadskärna och det offentliga rummet.
- Samverka med och hålla en tät dialog med fastighetsägare för att möjliggöra gemensamma satsningar.
- Arbeta med etableringar (investerings- och etableringsfrämjande arbete) kopplat till handel och stadskärnan.
- Jobba med konceptutveckling kopplat till centrumhandeln och stadskärnans utveckling i syfte att locka människor att vilja vistas i stadens centrum.
- Jobba med kompetensutveckling kopplat till handelsturism.
- Ansvara för marknadsföringskampanjer i samverkan med besöksnäringen och andra aktörer samt skapa synlighet för destination Oskarshamn i andra digitala plattformar.
- Marknadsföra och sälja destinationen Oskarshamn regionalt och nationellt samt internationellt i samverkan med andra destinationer.
- Ansvara för att producera och distribuera tryckt material om destinationen (till exempel inspirationsbroschyrer samt besökskartor) som med fördel kan vara annonsfinansierade.
- Samordna och ta fram budskap tillsammans med kommunen till de små infartstavlorna (tre stycken) samt lotsa intressenter som har intresse av att marknadsföra till exempel evenemang på tavlorna.
- Samordna och ta fram budskap tillsammans med kommunen till de stora infartstavlorna (tre stycken).
- Tillhandahålla egen bemannad turistinformation/turistbyrå under högsäsong (juni, juli, augusti) i mobil form, det vill säga med möjlighet att flytta efter besöksströmmar och väder samt vid större evenemang.
- Ansvara för att sprida digital information och inspiration om destinationen Oskarshamn. Leverantören har för ändamålet rätt att använda domänen oskarshamn.com som sedan tidigare är en väl inarbetad kanal bland invånare och besökare. Leverantören ska också använda lämpliga sociala medier, där avsändare tydligt ska vara platsen Oskarshamn. Leverantören ansvarar för att regelbundet uppdatera ovan nämnda kanaler men också att utveckla gränssnitt och arbetssätt.
- Återkommande följa upp hur nöjda aktörer inom besöksnäringen är med det stöd som erbjuds.
- Erbjuda utbildningar för personal i besöksnäringen för att inspirera och informera om vad som finns att göra för besökare och evenemang med syftet att skapa en välkomnande och serviceinriktad destination.
- Sprida kunskap och inspiration till invånare om vad som finns att göra för besökare, så att de kan bidra i arbetet med att välkomna besökare på ett bra sätt.
- Vara behjälplig i planeringen och genomförandet av en näringslivsdag varje år.
- Driva särskilda nätverk för besöksnäring och för rekryteringssamverkan.
Johan Forneheim, Häradssparbanken, är ordförande i den ekonomiska föreningen Attraktiva Oskarshamn.
Andreas Erlandsson (S), kommunstyrelsens ordförande i Oskarshamn, är vice ordförande.
Följande personer är styrelseledamöter: Emma Jörnkling (Smålandshamnar), Ida Hammarqvist (Scania), Daniel Stenberg (fritidschef i Oskarshamns kommun), Jenny Rees (SKB), Henrik Andersson (kommundirektör i Oskarshamn), Niclas Olsson (Eterni) och Leif Axelsson (SD), som är oppositionsråd i Oskarshamns kommun.
Här är styrelsen i Attraktiva Oskarshamn AB:
Styrelse – attraktivaoskarshamn.com
Attraktiva Oskarshamn AB är ett näringslivsbolag som engagerar drygt 200 företag via medlemskap i Attraktiva Oskarshamn Ekonomisk förening.
Foto: Attraktiva Oskarshamn AB
Chefredaktör & ansvarig utgivare. Utbildad journalist med mångårig erfarenhet från flera lokaltidningar som nyhetsreporter, sportreporter och fotograf.