ANNONS

Ung kvinna med mobil
Genrebild: Freepik

Så många svenskar upplever oro när det ringer från ”okänt nummer”

ANNONS

SVERIGE

7 av 10 svenskar upplever oro vid “okänt nummer”.

Det är nästan 70 procent av svenskarna svarar att de känner oro när de blir uppringda av “okänt nummer”. En av fyra väljer att inte svara, medan var tredje söker upp numret för att se vem som ringer innan de svarar. Det visar en ny Sifo-undersökning som gjorts på uppdrag av företaget Truecaller.

Hur känner svenskarna när “okänt nummer” ringer — ett nummer som inte finns i kontaktlistan? I en ny Kantar Sifo-undersökning på uppdrag av Truecaller svarar så många som 67 procent att de känner irritation, obehag eller oro. Bland kvinnorna är den siffran hela 75 procent. Och resultatet ser likadant ut oavsett ålder: Ett tydligt tecken på att vi inte längre litar på att den som ringer upp gör det med goda avsikter.

– Att så många känner oro när det ringer från ett okänt nummer är en tydlig signal om att förtroendet för telefonen som en trygg kommunikationskanal har rubbats. Bedragarnas framfart har förändrat vårt beteende i grunden, säger Fredrik Kjell, operativ chef på Truecaller i Sverige.

Söker upp numret

Vad gör svenskarna när det ringer från ”okänt nummer”? Över en fjärdedel av kvinnorna, 26 procent, låter samtalet ringa ut medan 33 procent av männen och kvinnorna söker upp numret för att se vem som ringer innan de tar beslut om att svara eller inte. Det är över en tredjedel.

– Vi vill känna oss trygga när telefonen ringer, men idag väcks ofta oro och misstänksamhet i stället. Det visar att behovet av att veta vem som ringer aldrig har varit större, säger Fredrik Kjell.

Klickar bort samtalet

Känslorna i samband med samtal från ”okänt nummer” skiljer sig inte mellan åldrarna – men agerandet gör. Hos den yngre målgruppen, 18-34 år, uppger mer än var tredje person, 38 procent, att de svarar på samtal från ”okänt nummer”. Bland svenskar i åldrarna 56-79 år är motsvarande siffra 25 procent, och nästan lika många, 24 procent, svarar att de låter samtalet ringa utan att svara. 16 procent väljer att klicka bort samtalet direkt – en tydlig markering.

– Telefonen ska förenkla vår vardag, inte skapa stress. Med rätt verktyg kan vi ta tillbaka kontrollen och känna oss trygga med varje samtal, avslutar Fredrik Kjell.

Fredrik Kjell på Truecaller
Fredrik Kjell är operativ chef på företaget Truecaller som erbjuder en plattform för att verifiera kontakter och blockera oönskad kommunikation. Foto: Truecaller

FAKTA / Truecaller

Truecaller är den ledande globala plattformen för att verifiera kontakter och blockera oönskad kommunikation. Vi möjliggör trygga och relevanta konversationer mellan människor och gör det effektivt för företag att nå konsumenter. Bedrägerier och oönskad kommunikation är vardag i digitala ekonomier och tillväxtmarknader i synnerhet. Vårt uppdrag är att skapa tillförlitlig kommunikation. Truecaller är en naturlig del av den dagliga kommunikationen för mer än 433 miljoner aktiva användare.

+1
0
+1
0
+1
0
+1
1
+1
2
+1
4

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS