SVERIGE
I veckan presenterade HUI Research Unisexdoften som Årets julklapp 2024, en julklapp som ska representera den tid vi lever i. Men vad gör svenskarna med alla julklappar från tidigare år? En färsk Sifo-undersökning, som genomförts på uppdrag av Elfa, visar att många sparar på dem, vilket innebär att hundratusentals spikmattor, stormkök och råsaftcentrifuger gömmer sig i hemmen.
År 2023 utsågs sällskapsspelet och 2020 blev stormköket Årets Julklapp, till följd av att många gav sig ut i naturen under pandemin. Så många som 490.000 svenskar har sparat dessa stormkök, som hamnar på en tredjeplats på listan över föremål som någon gång varit Årets Julklapp och som flest har sparat i hemmen, visar Elfas undersökning.
Spikmattan har flest sparat
Men allra flest, 630.000 vuxna svenskar, har sparat på Årets Julklapp från 2009 – spikmattan. Den näst mest sparade julklappen är kokboken som utsågs 2002, och som 560.000 personer fortfarande har hemma i gömmorna.
Årets Julklapp har blivit en uppmärksammad tradition. Det ska vara en nyhet eller något som har fått ett nyväckt intresse under året. Den måste också säljas i stort antal och ska representera den tid vi lever i.
– Snart är det den tiden på året då vi älskar att ge varandra gåvor. Vår undersökning visar att det som blir Årets Julklapp ofta också sparas därhemma, även om vi också ser exempel på julklappar som inte behållit sin popularitet i längden och som man därmed gjort sig av med, säger Christine Dalman, förvaringsexpert på Elfa.
Robotdammsugare och råsaftcentrifuger
Bland övriga julklappar som många svenskar sparar på märks DVD-spelare, som var Årets Julklapp år 2000, råsaftcentrifugen från 2013 och robotdammsugaren från 2015. Hundratusentals svenskar har sparat på vart och ett av dessa föremål, visar Elfas undersökning.
På delad jumboplats längst ned på listan finns Årets Julklapp 2019, mobillådan, GPS-mottagaren från 2007 och VR-glasögonen från 2016. Dessa julklappar har ungefär 70.000 svenskar sparat, enligt undersökningen. Men oavsett förvaringsmöjligheter så är det inte alla som behåller julklapparna över tid. Över 4,5 miljoner vuxna svenskar sparar inte på en före detta Årets Julklapp.
– Självklart är det en fin och viktig tradition att vi ger varandra julklappar. Det är bara naturligt att vi vill bevara saker vi tycker om och som vi fått av våra nära och kära. Men för att kunna skapa utrymme för vardagen och ändå njuta av våra samlade ting, krävs smarta och effektiva förvaringslösningar, säger Christine Dalman.
Det allra första föremålet som utsågs av HUI till Årets Julklapp var bakmaskinen år 1988. Den sparar idag 140.000 svenskar på i hemmet. Unisexdoften är ju en förbrukningsvara så Årets Julklapp 2024 hamnar förhoppningsvis på badrumshyllan tills den är slut. Om man nu gillar doften det vill säga…
Årets julklapp | Procent | Uppskattning av antal personer |
---|---|---|
Bakmaskin (1988) | 2% | 140 000 |
Videokamera (1990) | 3% | 210 000 |
CD-spelare (1992) | 6% | 420 000 |
Mobiltelefon (1994) | 7% | 490 000 |
Datormus (1998) | 2% | 140 000 |
Pussel (1999) | 4% | 280 000 |
DVD-spelare (2000) | 6% | 420 000 |
Kokbok (2002) | 8% | 560 000 |
Mössa (2003) | 3% | 210 000 |
Pokerset (2005) | 2% | 140 000 |
GPS-mottagare (2007) | 1% | 70 000 |
Spikmatta (2009) | 9% | 630 000 |
Surfplatta (2010) | 6% | 420 000 |
Hörlurar (2012) | 6% | 40 000 |
Råsaftcentrifug (2013) | 4% | 280 000 |
Aktivitetsarmband (2014) | 2% | 140 000 |
Robotdammsugare (2015) | 5% | 350 000 |
VR-glasögon (2016) | 1% | 70 000 |
Elcykel (2017) | 2% | 140 000 |
Återvunna kläder (2018) | 4% | 280 000 |
Mobillåda (2019) | 1% | 70 000 |
Stormkök (2020) | 7% | 490 000 |
Inget av ovanstående | 65% | 4 550 000 |
FAKTA / Om undersökningen
Undersökningen genomfördes av Kantar Media via webbpanelen (Sifopanelen) under perioden 5-11 september 2024 och inkluderade totalt 1002 personer i åldern 18-79 år. Deltagarna valdes slumpmässigt och panelen är riksrepresentativ för Sveriges vuxna befolkning.
Våra uträkningar baseras på de data som samlats in i undersökningen och har skalats upp för att representera de cirka 7 miljoner människor i Sverige som befinner sig inom åldersgruppen 18-79 år. För varje kategori har vi beräknat andelen av befolkningen som samlar på respektive föremål och ett genomsnittligt antal objekt per person.