OSKARSHAMN
Vår tidning har tidigare berättat att Oskarshamn riskerar att förlora Gotlandstrafiken om några år (läs mer om det här och här).
ON tar upp frågan med infrastrukturministern Tomas Eneroth (S), som är på ett tvådagarsbesök i Oskarshamn.
Undertecknad påpekar att Gotlandstrafiken är viktig för staden och kommunen som helhet.
– Ja, den är otroligt viktig – och jag reagerade när Trafikverket kom med sin rapport. Jag åkte därför omedelbart till Gotland, faktiskt, och träffade företrädare. Gotlandstrafiken behöver ha bättre tillgänglighet och turtäthet – men det är också viktigt att klara klimatkraven, naturligtvis, med hållbara transporter, säger han.
– Själv har jag, hur många gånger som helst, åkt mellan Oskarshamn och Visby – så jag vet hur otroligt viktig Gotlandstrafiken är, säger Tomas Eneroth.
Men du kan inte ge något löfte till Oskarshamn?
– Nej, det kan jag inte göra av rent formella skäl. Det är Trafikverket som gör det förberedande arbetet inför upphandlingen. Men för mig är Oskarshamn den självklara utgångspunkten.
Hur ser du på det här med Tjustbanan och Stångådalsbanan? Kan det bli några statliga satsningar där?
– De är viktiga – och vi utesluter inte det. Inte minst för att vidga arbetsmarknaden. På samma sätt som med kust-till-kust-banan. Vi genomför nu den största järnvägssatsningen i modern tid. Även om mycket av debatten handlar om nya stambanor, eller Norrbotniabanan, så ska man vara medveten om att jag vill att vi gör satsningar som vidgar arbetsmarknaden. Och man ska kunna åka klimatsmart. Stångådalsbanan är ett väldigt tydligt exempel på det.
– Det finns önskemål sedan tidigare – och vi har bett Trafikverket att titta på vad man kan göra för att förbättra driften, inte minst. Det handlar inte bara om turtätheten – utan även om funktionaliteten, för att slippa driftstörningar.
Sedan 1800-talet har folket i Kalmar län drömt om en kustjärnväg, som gör det enklare att färdas till och från huvudstaden, exempelvis. Kan vi fortsätta att drömma om det – eller är det att hoppas på för mycket?
– Jag ska lyssna på alla intressen som finns i landet – jag åker runt på en landsturné nu. Det kommer att finnas stora önskemål om infrastruktur i hela landet, så det är klart att det är trångt där.
– Efter vad jag har förstått så är det viktigaste, ur Kalmar läns synpunkt, kust-till-kust-banan och Stångådals- och Tjustbanan. Men det är också viktigt att E22:an fungerar bra. Där lade vi stora resurser i förra planen. Och vi kommer att behöva göra det framöver också, för att förbättra trafiksäkerheten – och det gäller även för de mindre vägarna.
– Ska man till Högsby eller Hultsfred, eller någon annanstans, så ser man brister. Vi behöver ha mitträcken för att undvika hastighetssänkningar.
Nu fick de ingen entreprenör till E22-satsningen norr om Oskarshamn…
– Nej, jag hoppas att det löser sig. Det är otroligt viktigt – för att minska dödligheten i trafiken, men också för att korta ned pendlingstiden.
Trafikverket har fått i uppdrag att ta fram underlaget inför regeringsbeslutet som ska fattas i maj nästa år.
Där prioriteras infrastruktursatsningarna på nationell nivå – men här finns också särskilda länsmedel (resurser som har plussats på för Kalmar läns del).
Hur ser då infrastrukturministern på det här med drivmedelspriserna?
– Jag förstår att det är en utmaning. Och vi är i en omställning. Om tio år kommer väldigt många att köra med elbilar. Sverige är det land inom EU som har flest elbilar. Samtidigt är väldigt många beroende av både diesel- och bensindrivna bilar i dag. Vi får se hur vi kan kompensera dem. Jag tror inte på stora sänkningar av bensin- och dieselskatten i ett läge där vi har klimatkris. Det vore fel. Vi får kompensera på andra sätt när det gäller dem som måste pendla till jobbet, säger Tomas Eneroth.
– Vi tittar på reseavdragen och andra alternativ. Vi måste också hitta sätt att hjälpa folk med omställningen, så att alla i hela landet kan gå över till biodrivmedel eller elektrifiering så småningom. Just nu bygger vi ut laddinfrastrukturen i en rasande takt i hela Sverige, säger Tomas Eneroth, som tycker att det är roligt att återse Oskarshamn.
Han genomförde ett digitalt besök på Scania i Oskarshamn under pandemin.
– Annars brukar jag vara här regelbundet. Oftast blir det vartannat eller var tredje år. Jag är här privat också ibland. Jag bor i Växjö.
Ja, du är ju smålänning…
– Precis, det är jag.
– Jag och Peter Wretlund (S) är goda vänner sedan många år tillbaka.
Det pågående tvådagarsbesöket inleddes på Saft i Oskarshamn under onsdagseftermiddagen.
Tomas Eneroth fick en rundvandring i batterifabriken. Regionrådet Peter Wretlund, regionstyrelsens ordförande Angelica Katsanidou (S) och Oskarshamns kommunalråd Andreas Erlandsson (S) var också med.
– Jag leder elektrifieringsarbetet i Sverige ihop med näringslivet inom elektrifieringskommissionen. Det handlar om allt från elektrifieringsstrategin till etablerade företag som Saft. De är jätteviktiga i detta. Det handlar om att se till att vi kan bli världens första fossilfria välfärdsland – och då måste vi elektrifiera ännu fler processer.
Tomas Eneroth berömmer Saft.
– De har ett effektivt produktionssystem. Här finns stolta medarbetare. Saft är en stor arbetsgivare i Oskarshamn, naturligtvis.
Efter besöket på Saft träffar Tomas Eneroth region- och kommunpolitiker för att samtala om framtida infrastruktursatsningar.
– Jag är väldigt angelägen om att lyssna in behoven som finns. Jag tycker själv att vi behöver göra ännu mer i sydöstra Sverige, säger han.
Tomas Eneroth sover över i Oskarshamn. I morgon – torsdag – ska han besöka fordonsprogrammet på Oscarsgymnasiet.
Var ska du sova i natt – hos Wretlund, eller?
– Det får jag inte berätta – men det blir inte hos Wretlund i alla fall, säger Tomas Eneroth och skrattar.
Chefredaktör & ansvarig utgivare. Utbildad journalist med mångårig erfarenhet från flera lokaltidningar som nyhetsreporter, sportreporter och fotograf.