SVERIGE
Många oroar sig för att inte ha tillräcklig erfarenhet eller rätt utbildning. När rekryterarna listar sina viktigaste faktorer för rekryteringsbeslut är det dock motivation, gruppdynamik och framtida potential som hamnar i topp. Det visar en nationell rekryteringsundersökning som Jobbland genomfört.
Enligt jobbsökarsajten Jobbland är den 15 februari den dag som flest svenskar söker jobb. Men vad som fäller avgörandet i rekryteringsprocesser är för de flesta kandidater en gåta. Nu avslöjar Jobbland vad som väger tyngst när svenska rekryterare fattar sina beslut.
Fyra viktiga faktorer
Enligt en nationell rekryteringsundersökning som Jobbland genomfört är de fyra viktigaste faktorerna alla så kallade ”mjuka värden”: kandidatens motivation, hur väl hen passar in i organisationen, kandidatens potential och vad kandidaten kan tillföra till organisationens kultur. Först därefter kommer mer hårda värden som särskild kompetens, referenser och löneanspråk.
– De flesta rekryterare förstår att vi är mer än våra CV:n – vi är människor med drivkrafter och behov. För att verkligen prestera krävs motivation och en arbetsmiljö där vi trivs socialt. Kompetens och erfarenhet spelar en stor roll, men utan rätt motivation blir ingen rekrytering riktigt lyckad, säger Anita Rae, arbetsmarknadschef på Jobbland i ett pressmeddelande.
Slentrianmässiga formuleringar
Trots att frågan om kulturell matchning skattas högt av rekryterarna är det något som sällan får särskilt mycket utrymme i företags jobbannonser. Många nöjer sig med att skriva att de ”har en familjär känsla” eller ”högt i tak”. Samtidigt är det många som i sin kravprofil specificerar hur många års erfarenhet som krävs, trots att rekryterarna uppger att de inte lägger särskilt stor vikt vid det.
– Jobbannonser har sett likadana ut i åratal, ofta fyllda med slentrianmässiga formuleringar och kravprofiler som inte gynnar någon. Det är mer effektivt att lyfta fram det som verkligen spelar roll – som företagskulturen och teamdynamiken. Genom att ge en tydligare bild av arbetsplatsen får man bättre matchningar och mer hållbara rekryteringar, säger Anita Rae som ger fem tips på hur du som söker jobb visar din motivation.

Anita Raes fem tips på hur du visar din motivation:
1. Visa det genom research och engagemang
Läs på om företaget, deras värderingar, utmaningar och framtidsplaner. Lyft fram vad det är som lockar dig med just denna organisation och denna roll. Koppla din motivation till företagets mission och hur du vill bidra.
2. Anpassa din ansökan
Lyft fram erfarenheter och färdigheter som passar företagets behov. Använd samma ord och termer som finns i jobbannonsen. Koppla din motivation till företagets vision och hur du kan bidra. Berätta varför just den här rollen passar dig – och vad som gör att du verkligen vill ha jobbet.
3. Använd konkreta exempel för att visa kulturell passform
Beskriv situationer där du har agerat i linje med företagets värderingar. Anpassa ditt språk och ton efter företagets kommunikationsstil.
4. Ställ smarta frågor som visar långsiktigt intresse.
Frågor visar att du tänker framåt och vill växa med företaget. Exempel på frågor:
- Hur ser ni på utvecklingsmöjligheter inom den här rollen?
- Vilka egenskaper har era mest framgångsrika medarbetare gemensamt?
- Hur ser ni på företagets utveckling de kommande åren?
5. Låt din personlighet skina igenom i intervjun
Var dig själv men anpassa dig till företagets ton och kultur. Du kan ofta läsa om deras kärnvärden på deras webbplats, sociala medier eller i jobbannonsen. Lyft fram exempel där du agerat i linje med liknande värderingar tidigare. Våga visa engagemang och energi – det smittar av sig.
FAKTA / Om Nationella undersökningen
Undersökningen utfördes av Kantar Sifo på uppdrag av Jobbland och Keeparo. Undersökningen bestod av en enkät som besvarades av 315 panelister som arbetar med rekrytering, arbetsgivarvarumärke, rekryterings- marknadsföring eller inom företagsledningen. Respondenterna kom från hela Sverige och från olika stora organisationer inom varierande industrier, både i privat och offentlig sektor. Studien genomfördes mellan 4–20 oktober 2024.

Redaktör, marknadsföring, webb- & ekonomiansvarig. Utbildad inom datavetenskap med mångårig erfarenhet inom IT och webbutveckling.