ANNONS

Björn och Carina
Foto: Stina Stjernkvist

Rekordsäsong för Melodifestivalen: Över 3 miljoner tittare per avsnitt och röstrekord

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

MELODIFESTIVALEN

Efter helgens final står det klart att engagemanget kring Melodifestivalen är fortsatt mycket stort, med såväl ökad tittning som röstning. Röstningen ökade med 6 % jämfört med 2023, och det har aldrig tidigare kommit in så många röster i en final som i år.

– Engagemanget kring Melodifestivalen blir bara större och större. Ökande tittarsiffror – i snitt över 3 miljoner tittare per avsnitt, många röstningsrekord i appen med som mest 60 000 röster i sekunden samt mängder med ackrediterad media från 18 länder i och utanför Europa. Vi jobbar hårt för att skapa engagemang kring Melodifestivalen och gläds naturligtvis åt att det ger resultat, säger projektledare Anders Wistbacka i ett pressmeddelande.

Marcus & Martinus
Bidraget “Unforgettable” med norska tvillingbröderna Marcus & Martinus representerar Sverige i året Eurovision i Malmö i maj. Foto: Stina Stjernkvist

550 000 tittare tippade

Att Melodifestivalen är mycket mer än själva huvudprogrammet kan också styrkas av siffror som 12 miljoner tittare på Tiktok och en rekordhög röstning i appen där över 25% av alla tevetittare använde Melloappen på finalen. Därutöver har 200 miljoner samlarkort delats ut genom Melloappen, totalt 1.3 miljarder kort, och 550 000 personer tippade resultatet i den.

“Intresset runt Melodifestivalen har nog aldrig varit större, och engagemanget växer väldigt snabbt framför allt på nya plattformar”, säger Thomas Strindberg, ansvarig för satsningarna vid sidan av tv-sändningarna.

Miljoner till Radiohjälpen

I varje avsnitt har tittarna kunnat ringa ett dyrare telefonnummer för att skänka pengar till Världens Barn. Efter helgens final kan också Radiohjälpen nu konstatera att under vårens Melodifestival-veckor har närmare 5 miljoner kronor samlats in genom röstning och gåvor till kampanjen Världens Barn.

Foto: Stina Stjernkvist

+1
1
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
1

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS