LÄNET
”Kalmar länstrafik har presenterat förslag på hur närtrafiken kan förbättras och förenklas”, skriver Region Kalmar län i ett pressmeddelande.
”På torsdagen informerades kollektivtrafiknämnden om utredningen. Närtrafiken är ett komplement till övriga bussar och tåg och erbjuder kollektivtrafik i områden med svagt resande eller där det finns ett begränsat utbud av linjelagd kollektivtrafik.”
”I huvudsak är närtrafiken behovsstyrd vilket innebär att fordonet enbart kör om någon har bokat en resa i förhand via telefon. Undantag finns i stadsmiljö i Kalmar, Västervik, Oskarshamn, Nybro och Vimmerby. I stadsmiljö följer närtrafiken en linje men kan göra avvikelser vid behov”, skriver regionen.
”Utredningen som kollektivtrafiknämnden beslöt om förra året presenterar ett antal utvecklingsmöjligheter för närtrafiken. Utbudet av närtrafik föreslås exempelvis att likställas över hela länet, att bokning ska ske senast två timmar före avgång och att Kalmar länstrafik strävar efter att erbjuda digitala bokningsmöjligheter för närtrafiken. Kollektivtrafiknämnden kommer vid sitt sammanträde i april att ta beslut om närtrafikens utveckling i Kalmar län.”
Avsiktsförklaring om tågtrafiken i sydost
- Ny lokaltrafik med Krösatåg ska starta Växjö-Karlskrona.
- Trafik i pendlingsläge utan byte Alvesta- Karlskrona.
- En utvärdering i vilken takt en utökning av trafiken kan ske från 2026.
”Det är tre punkter i en avsiktsförklaring för en samverkan kring den regionala kollektivtrafiken i sydost 2022-2025 med fokus på tågtrafiken. Avsiktsförklaring har tagits fram i dialog mellan Region Kalmar län, Region Blekingen oh Region Kronoberg. Kollektivtrafiknämnden godkände för sin del avsiktsförklaringen och föreslår att regionstyrelsen antar den.”
Svar om stopp i Mörlunda
”I det kommande arbetet med att utveckla pendeltågstrafiken på Stångådalsbanan kommer frågan om uppehåll för resande med tåg vid Mörlunda station att beaktas. Det svaret får Hultsfreds kommun på ett önskemål om ett tågstopp vid stationen i Mörlunda.”
”Tågtrafiken på Stångådalsbanan mellan Kalmar och Linköping är interregional vilket innebär att taktfast och snabb trafik mellan länen ska prioriteras med ett stopp i respektive kommunhuvudort längs banan, undantaget är ett stopp i Berga där spårbyte sker.”
”Frågan om uppehåll vid Mörlunda station har varit uppe för diskussion tidigare. Det som klargjordes då var att fler tåguppehåll, utifrån dagens förutsättningar, struktur och strategi, skulle gå emot inriktningen om att skapa en snabbare och robustare interregional trafik mellan Kalmar och Linköping. För att uppnå en förbättrad tågtrafik på Stångådalsbanan är det viktigt att se till att strategi och struktur hanteras som en helhet, och inte via enstaka förbättringsförslag.
Moderaterna och Kristdemokraterna reserverade sig mot beslutet till förmån för eget förslag om att förhandla med Trafikverket om att få ett tågstopp i Mörlunda i samband med tidtabellsskiftet i juni 2022”, skriver regionen.