OSKARSHAMN
Publiktaket tas bort om en vecka.
Det innebär följaktligen att IK Oskarshamn kan ha lapp på luckan i de åtta återstående hemmamatcherna i SHL-hockeyns grundserie.
Lösbiljetterna släpps redan i dag – med en liten paketrabatt för ståplatspubliken. Det berättar klubbchefen Martin Åkerberg när ON pratar med honom på torsdagsförmiddagen.
Här är IKO:s kvarvarande hemmamatcher:
Färjestad 22 februari
Leksand 1 mars
Rögle 3 mars
Luleå 5 mars
Växjö 6 mars
Brynäs 8 mars
Örebro 15 mars
Djurgården 24 mars
Ni har fem hemmamatcher på åtta dagar i mars. Hur ser du på det?
– Ja, det hänger ihop med matchflyttarna som genomfördes med anledning av smittläget och OS. Det är såklart inte optimalt att ha fem matcher så tätt – men läget är som det är. Nu har det bara handlat om att få ihop den här säsongen och slutföra den på bästa möjliga sätt. Vi får köpa det läget – men vi kommer att behöva jobba väldigt aktivt med de fem matcherna, så att vi får bra beläggning på allihop. Det är klart att det är en utmaning, säger Martin Åkerberg.
– Men vi hoppas, och tror, att suget efter att gå på hockey är stort efter ytterligare några svältfödda månader. Det kan säkert bli bra.
Så mycket sparar du
– I och med att det är så tätt mellan matcherna, så släpper vi ett litet delsäsongskort. Man kan köpa ett säsongskort på ståplats – och då ingår de åtta återstående hemmamatcherna. Det ger en liten rabatt – man sparar i runda slängar 200 kronor, totalt sett, jämfört med vad det skulle kosta att köpa lösbiljetter. Den stora vinsten med att köpa säsongskort är ju att man får förtur till eventuella slutspelsmatcher. Biljettrycket kommer att vara högt om vi tar oss till slutspel, så det är klokt att skaffa sig ett säsongskort.
Paketrabatten gäller enbart på ståplats?
– Ja, det är där vi har den biljettmängden tillgänglig. På sittplats har vi hög beläggning.
Många är förstås hockeysugna nu – men inledningsvis kan det kanske vara svårt att nå upp till de där riktigt höga publiksiffrorna som ni hade innan pandemin. Vad tror du?
– Ja, det är framför allt inget som gör sig av sig självt. Vi måste jobba väldigt aktivt med vår marknadsföring. Men vi har begränsat med platser och vi vet att intresset är väldigt stort, så vi tror absolut att vi kommer att kunna ha bra siffror. Sedan ska vi nog inte tro att vi kommer att ha en hundraprocentig beläggning under den resterande delen av säsongen. Vi får hantera det så klokt vi kan – och försöka jobba upp så hög publikbeläggning som möjligt.
– Sedan kommer vi att ta ett ganska stort omtag kring hela vår biljettförsäljning och paketering inför nästa säsong, vilket förhoppningsvis kommer att ge en bra effekt.
– Under vår första säsong i SHL hade vi en beläggning på 94,5 procent – det är över 3 100 i snitt (publikkapaciteten i Be-Ge Hockey Center är 3 275 åskådare). När vi stängde i december hade vi ett publiksnitt på 2 900. Det går dock inte att jämföra de säsongerna, med tanke på smittan som fanns i samhället. Vaccinationsbevis infördes dessutom.
– Men vårt mål är att ha en beläggning på 95 procent – och då ligger vi på drygt 3 100 i snitt i sådana fall. Det kommer vi kanske inte att nå upp till i år – men vi ska absolut dit nästa säsong, säger Martin Åkerberg.
Hur reagerade du när du fick höra att publiktaket plockas bort den 9 februari?
– Ja, man blev lite tagen på sängen till att börja med. Pressträffen hölls väldigt tidigt (klockan 08:15).
– Under ett par veckor har man i alla fall förstått att något skulle ske. Redan förra veckan flaggade de för att de skulle komma med ett besked under den här veckan, så man har väl förstått att en lättnad var på gång – med tanke på hur snacket har gått. Sedan kunde man inte veta om allt skulle ske på ett bräde eller om det skulle ske successivt.
– Men det är jätteglädjande att det kommer att öppnas upp helt och hållet – för vaccinerade, ska tilläggas. Vaccinpass behövs inte – men rådet om att undvika folksamlingar ligger kvar för dem som är ovaccinerade. Vi kan inte förbjuda ovaccinerade att gå på matcherna, men det är däremot en rekommendation att man inte ska göra det. Framför allt för sin egen hälsas skull, säger Martin Åkerberg.
Slopat publiktak är förstås gynnsamt för ekonomin. Hur mycket pengar handlar det om?
– Det är svårt att säga, med tanke på att vi inte vet hur många som kommer att gå på matcherna – men vi tror att intresset är stort, som sagt var. Och vi gjorde en ny ekonomisk prognos förra veckan – då räknade vi med att de befintliga restriktionerna skulle ligga kvar säsongen ut. I den prognosen hade vi ett intäktsbortfall på ett antal miljoner – så förhoppningsvis kommer vi att kunna reparera det till viss del. Men kanske inte fullt ut.
Innebär det att ni kan värva något nu under pågående säsong (transferfönstret är öppet till 15 februari)?
– Ja, det hade vi kunnat göra ändå. Det utrymmet fanns redan – men det är klart att läget förbättras när det kommer in nya pengar. Vi kommer att kunna förstärka truppen om det behovet skulle uppstå – men det är Fröberg (sportchefen Thomas) och Filander (huvudtränaren Martin) som får avgöra det.
– Men nu tycker vi att vi har ett stabilt läge, rent sportsligt, och värvningsbehovet är kanske inte jättestort. Däremot kan pengarna som kommer in nu förhoppningsvis sätta oss i ett bättre läge inför kommande säsong.
Från det ena till det andra – har du någon favoritplats än, när det gäller bygget av den nya arenan?
– Nej, det har jag inte. Jag har bara haft en snabb och inledande avstämningen med kommundirektören (Henrik Andersson) om hela projektet – med placering, projektering, budget och organisation. Vi har en grovskiss, men vi är inte inne på några detaljer i placeringsfrågan – än. Men vi kommer att komma dit inom några veckor.
– Alla föreslagna platser har sina utmaningar. Det kanske inte handlar om att hitta den bästa platsen – utan snarare om att hitta den minst dåliga platsen.
– Men det är framför allt tidsperspektivet som vi bevakar i den här frågan. Det gäller att hitta en plats som det går fort att bygga på. Det får inte fastna i en lång, segdragen detaljplaneprocess. Då finns risken att arenabygget inte fyller sitt syfte – att vi halkar ur SHL innan arenan står färdig. Det vill vi inte – och det tror jag heller inte att politikerna vill riskera. Vi vill att det ska gå så fort som möjligt, så att vi ökar vår chans att överleva i ligan.
Ni hoppas att arenan ska vara klar om cirka tre år?
– Ja, tre säsonger till i den befintliga arenan – där någonstans går vår smärtgräns. Då behöver vi flytta in i en ny.
Vi pratade om publiksnitt. Hur högt publiksnitt tror du att ni kan ligga på i den nya arenan?
– I början kommer det givetvis att vara lite av nyhetens behag i den nya arenan. Och arenan i sig själv blir en besöksanledning för folk.
– Vi kommer att spänna bågen högt – vi siktar på en publikkapacitet på 4 500 och det kommer fortsatt att vara den minsta arenan i SHL. Så jag tror att vi kommer att kunna ha en hög beläggning i den arenan. Någonstans mellan 4 000 och 4 500 i snitt, det är vad vi hoppas och tror på.
Vill ha fler sittplatser
– Vi har stor efterfrågan på sittplatser – men vi har inte tillräckligt många i den nuvarande arenan. Efterfrågan på ståplatser är lite mindre – och där har vi desto fler. Det är den förändringen som vi vill göra i den nya arenan. Vi vill ha fler sittplatser och färre ståplatser. Men vi ska inte bygga bort ståplats helt och hållet och döda stämningen som skapas där, vi måste dock titta på vad våra besökare vill ha. Och då handlar det om sittplatser och utbudet av mat och dryck, som vi inte riktigt kan tillgodose i dag. I ritningen som vi själva tog fram hade vi 3 500 sittplatser. Sedan får vi se hur det blir. Det kommer inte att bli den arenan som vi ritade på – vi kommer att projektera fram något annat tillsammans med kommunen.
Kommunen har sagt att ett förslag på geografisk placering ska vara klart senast den 13 juni i år, då fullmäktige har sitt sista sammanträde innan valet. Hur ser du på det?
– Det är raskt marscherat, ur ett kommunalt perspektiv. Sedan kommer givetvis projekteringen, som kan dras i gång parallellt med platsarbetet. Projektorganisationen kommer att titta på andra arenor – och sätta sig ner och rita fram ett förslag.
En mindre variant av Vida Arena i Växjö vore kanske optimalt?
– Ja, absolut, inte mig emot. Jag skulle säga att Vida Arena håller toppklass i Sverige och kanske även i Europa, kommersiellt sett. Det är såklart en arena som vi ska besöka. Vi har givetvis varit där tidigare, men det är klart att vi ska ta med oss de berörda i projektet dit också. Men det finns andra bra exempel också – både i Sverige och i Europa – som vi skulle kunna titta på, säger Martin Åkerberg.
Foto: Pierre Stjernfeldt (översta bilden)
Chefredaktör & ansvarig utgivare. Utbildad journalist med mångårig erfarenhet från flera lokaltidningar som nyhetsreporter, sportreporter och fotograf.