ANNONS

Solbussen, Region Kalmar län.
Solbussen. Foto: Region Kalmar län

Priserna på resorna med Solbussen höjs med 3 procent från och med den 1 januari nästa år

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

KALMAR LÄN

“Nytt trafikförsörjningsprogram i Kalmar län, nya priser för Solbussen och en ekonomisk rapport har behandlats av kollektivtrafiknämnden i Högsby”, skriver Region Kalmar län i ett pressmeddelande.

“Nämnden tog beslut på ett nytt trafikförsörjningsprogram för Kalmar län som sträcker sig över åren 2025–2033. Trafikförsörjningsprogrammet beskriver länets behov av kollektivtrafik, förslag till inriktning för kollektivtrafikens utveckling, tydliga och uppföljningsbara mål samt ett antal strategiska val för hur målen ska kunna nås. Programmet har varit på remiss till länets samtliga kommuner, andra berörda intressenter, organisationer och myndigheter. Slutgiltigt beslut fattas av regionfullmäktige”, skriver regionen.

Höjda priser i Solbussen

“Priserna för resor i Solbussen höjs med 3 procent från den 1 januari 2025 enligt beslut i dagens nämnd. Brytpunkten för när reskostnad börjar debiteras justeras även från 17 till 15 mil. Solbussen är en verksamhet som drivs av Kalmar länstrafik för att personer med långvarig sjukdom eller funktionshinder ska kunna åka på utflykter och resor som annars inte skulle vara möjliga. Resor kan göras till kultur- och naturupplevelser. Solbussens verksamhet kan bedrivas tack vare att Stiftelsen för långvarigt sjuka skänkt ett fordon till Kalmar länstrafik. Bussen är specialbyggd och kan anpassas efter hur många rullstolsburna resenärer och extrautrustning som ska med på resan. Det är resenärernas behov som avgör hur bussen anpassas. Bussen beställs via länets olika handikapporganisationer, kommunala äldreboenden, träffpunkter eller liknande”, skriver regionen.

Tågtrafik

“Kalmar länstrafik informerade nämnden om hur tågtrafiken fungerat under året. Kortfattat sammanfattas året som bekymmersamt då punktlighet och regularitet på samtliga banor i Kalmar län är på en lägre nivå jämfört med samma period år 2024. I stort kan problemen i tågtrafiken hänföras till:

  • Planerade underhållsarbeten som påverkat trafiken, trots att det inte skulle få en påverkan.
  • Oplanerade arbeten som inte kommunicerats i förväg.
  • Utebliven och bristande kommunikation med beställare av trafik vid trafikstörningar.
  • Brister i Trafikverkets nya planeringsverktyg.

För att komma till rätta med problemen har Kalmar länstrafik ett tätt samarbete med Öresundståg, SJ Krösatåg, SJ Regional för att påverka Trafikverket. Samtidigt jobbar Kalmar länstrafik och Region Kalmar län med påverkansarbete mot Trafikverket”, skriver regionen.

Nya Krösatåg

“Kalmar länstrafik har beställt nya tågfordon till Krösatågen tillsammans med Länstrafiken i Kronoberg, Blekingetrafiken, Jönköpings länstrafik och Hallandstrafiken. De första fordonen kommer att levereras under sommaren 2025. De första 14 fordonen levereras till Jönköpings länstrafik och Länstrafiken i Kronoberg. 2026 får Kalmar länstrafik tillgång till fyra elfordon och under 2027 och 2028 kommer åtta bimodala tåg att levereras till Kalmar län. Bimodala tåg kan drivas på antingen el eller fossilfria drivmedel”, skriver regionen.

Ekonomisk rapport

“Kalmar länstrafiks ekonomiska rapport från oktober är fem miljoner kronor bättre jämfört tidigare rapport. Det beräknade underskottet för helåret 2024 är nu 42 miljoner kronor jämfört med 47 miljoner kronor i den tidigare rapporten”, skriver regionen.

+1
0
+1
0
+1
0
+1
2
+1
1
+1
1
+1
3

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS