SVERIGE
Sveriges bilister kan stå inför kraftigt höjda drivmedelspriser inom ett par år, trots regeringens tidigare löften om lägre priser vid pump, rapporterar Dagens Nyheter.
Anledningen är ett nytt EU-direktiv som syftar till att minska koldioxidutsläppen genom en utvidgad utsläppshandel.
Regeringen har beslutat att Sverige ska gå längre än vad EU kräver och inkludera fler sektorer, som jordbruk, skogsbruk och fiske, redan från start när systemet träder i kraft 2027. Miljöminister Romina Pourmokhtari (L) menar att detta bidrar till enhetlighet och kostnadseffektivitet i omställningen från fossilenergi.
Enligt miljökonsulten Magnus Nilsson kan prisökningarna bli kännbara, med uppemot 2 kronor mer per liter diesel och något mindre för bensin. Syftet med de högre priserna är att få konsumenter och företag att välja fossilfria alternativ.
Har fått löften
Sverigedemokraterna, som gått till val på löftet om låga bränslepriser, har gett grönt ljus till det nya direktivet. Partiet hävdar att de fått löften om full kompensation till hushåll och verksamheter för de höjda priserna, men detaljerna kring hur detta ska gå till är ännu oklara.
Experter varnar för att en kompensation kopplad till drivmedelsförbrukning kan motverka själva syftet med utsläppshandeln, nämligen att minska beroendet av fossila bränslen. Istället bör fokus ligga på att underlätta omställningen till fossilfria alternativ för både privatpersoner och företag, anser experterna i fråga.
Foto: Freepik
Chefredaktör & ansvarig utgivare. Utbildad journalist med mångårig erfarenhet från flera lokaltidningar som nyhetsreporter, sportreporter och fotograf.