SVERIGE
Telefonbedrägerierna mot äldre ökar i rasande takt. I nästa vecka kör polisen igång en informationskampanj och i samband med det får 1,2 miljoner hushåll med personer över 70 år ett utskick från polisen med tips på hur man skyddar sig.
ON har tidigare skrivit om ett flertal fall där personer blivit utsatta för bedragare. Tidigare i veckan skrev vi om en kvinna i 70-årsåldern som nyligen lurades på 50 000 kronor i ett allt vanligare bedrägeri. Hon är inte ensam.
Hundratals miljoner
Enligt polisen ökade antalet anmälda telefonbedrägerier med 80 procent under 2022. Drygt 22 000 brott anmäldes och sammanlagt blev offren, företrädesvis äldre, av med 619 miljoner kronor.
Polisen har tidigare gått ut med olika kampanjer och annonser för att öka medvetenheten, men går nu för första gången ut i en nationell informationskampanj med fysiska utskick till 1,2 miljoner hushåll.
Riktar in sig på äldre
Kampanjen riktar sig till personer som är 70 år och äldre som vanligtvis är måltavlor för alla telefonbedrägerier. Dessa får under den kommande veckan ett vykort i brevlådan med konkreta tips på hur man undviker att drabbas.
– Utmärkande är att bedragarna kommer över väldigt mycket pengar, och att de bedragarna riktar in sig på blir allt äldre. I dag ligger vi på en median på 80 år, mot ett tidigare medelvärde på 70 år. Ur den aspekten är det ett väldigt angeläget ämne, säger polisen till SVT.
Ombeds bekräfta med BankID
Telefonbedragarna utger sig i regel för att ringa från banken, polisen, kreditinstitutet, inkassobolaget eller telefonoperatören. Ärendet kan vara en skuld, obetald faktura eller ett pågående bedrägeri som man med kundens hjälp säger sig vilja sätta stopp för.
Den drabbade ombeds använda sig av sitt mobila BankID för att identifiera sig eller lämna ifrån sig koderna till sin bankdosa. I vissa fall följs telefonsamtalet upp av fysiska besök.
Kriminell verksamhet
De drabbade blir i många fall av med sina livsbesparingar, och kan drabbas av både fysiska och psykiska men. Brottsvinsterna används i sin tur för att finansiera kriminell verksamhet som enligt polisen kan kopplas till våldsdåd i gängmiljöer.
Den som får vykortet uppmanas att exempelvis sätta upp det på kylskåpet som en påminnelse i vardagen. Kampanjen riktar sig samtidigt till allmänheten som uppmanas prata med sina äldre om hur man skyddar sig.
Polisens tips
Skydda dig själv och andra från att utsättas för telefonbedrägerier genom att följa Polisens råd:
1. Lägg på luren
Om någon ringer upp dig och du blir osäker ska du avsluta samtalet. Det gäller oavsett om personen säger sig vara en släktning, från banken, ett företag eller en myndighet.
Förbered något du kan säga för att avsluta samtalet snabbt, eller lägg på direkt. Du behöver inte vara artig.
2. Logga inte in
Identifiera dig aldrig med BankID och lämna aldrig ut koder från bankdosa eller till betalkort på uppmaning av någon annan.
Seriösa företag, organisationer och myndighet tar aldrig kontakt och ber dig logga in eller lämna ut personliga uppgifter på det sättet.
3. Lita inte på den som ringer
Bedragaren kan försöka stressa dig genom att säga att du är på väg att förlora pengar eller att någon anhörig har råkat illa ut.
Lita inte på personen som ringer även om den verkar trovärdig och har personlig information om dig.
Källa: Polisen
Foto: Freepik (överst)
Redaktör, marknadsföring, webb- & ekonomiansvarig. Utbildad inom datavetenskap med mångårig erfarenhet inom IT och webbutveckling.