ANNONS

Peter Wretlund (S), regionråd, pratar på en pressträff
Peter Wretlund (S). Foto: Peter A Rosén

Peter Wretlund skrek “jävla trams” så att det ekade i lokalerna, enligt Carl-Wiktor Svensson

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

LÄNET

”På onsdagen klubbade den politiska majoriteten med Socialdemokraterna, Centerpartiet och Vänsterpartiet igenom stora nedskärningar inom kollektivtrafiken. I ett första steg ersätts delar av tågtrafiken på Tjustbanan med buss och flera busslinjer, framför allt på landsbygden, kommer få färre avgångar. Kristdemokraterna och Moderaterna röstade nej till förslaget”, skriver KD i ett pressmeddelande.

– I valrörelsen lovade både Socialdemokraterna och Centerpartiet att stärka tillgängligheten inom kollektivtrafiken, särskilt på landsbygden. Vänsterpartiet lovade väljarna gratis kollektivtrafik. Nu när de har makten gör de tvärtom – de skär ned på landsbygdstrafiken och höjer biljettpriserna. De ljög för väljarna fullt medvetna om att länstrafikens ekonomi var på fallrepet, säger Carl-Wiktor Svensson (KD), regionråd och vice ordförande i kollektivtrafiknämnden.

”Nämndens ordförande Peter Wretlund (S) har inför nämndens sammanträde i medier sagt sig vilja sträcka ut en hand till oppositionen. En tom gest och spel för galleriet, menar Carl-Wiktor Svensson”, skriver KD.

“Peter Wretlund spelar ett fult dubbelspel”

Carl-Wiktor Svensson (KD)

– Vi kristdemokrater har tillsammans med Moderaterna tidigare lagt flera förslag för att förbättra ekonomin i länstrafiken. Våra förslag skulle gett en större effekt men gett mindre inskränkningar av trafiken på landsbygden. Peter Wretlund spelar ett fult dubbelspel. Han propagerar för samförstånd i medier – men när våra förslag skulle behandlas på förra nämnden skrek han ”Jävla trams” så det ekade i lokalerna. När Wretlund sträcker ut en hand är det för att ge oss långfingret, fortsätter Carl-Wiktor Svensson.

Peter Wretlund (S), regionråd
Peter Wretlund (S), regionråd. Foto: Peter A Rosén

“Nu blir det sannolikt en svekdebatt om kollektivtrafiken i länet”

Carl-Wiktor Svensson

– Eftersom våra förslag inte beaktats över huvud taget menar vi att S, C och V själva får bära ansvaret för beslutet. Det är deras förslag på besparingar som röstats igenom, inte våra. Det finns ingen anledning för oss att stödja deras nedskärningar när de vägrar lyssna på oss och skriker att våra förslag är ”Jävla trams”. Vi reserverade oss mot deras förslag i sin helhet, säger Carl-Wiktor Svensson.

– Nu blir det sannolikt en svekdebatt om kollektivtrafiken i länet. Den ska riktas mot framför allt Socialdemokraterna, som varit med och styrt regionen och tidigare landstinget sedan 2006. Det är under deras styre som underskotten tillåtits skena i väg. De bär huvudansvaret för att tågen och bussarna försvinner. Detta faktum kan inga mediala utspel med utsträckta händer eller utskällningar bakom stängda dörrar ändra på, säger Carl-Wiktor Svensson.

Läs Peter Wretlunds svar här.

Carl-Wiktor Svensson (KD). Foto: Kristdemokraterna

Här är tilläggsförslaget från KD och M på Kollektivtrafiknämnden 2023-02-16

“Utredningen och konsekvensbeskrivningen ska omfatta:

– Att förvaltningen analyserar i vilken mån utökad närtrafik, dels volymmässigt och del i möjligt nyttjande även för resor till utbildning och arbete, kan vara en satsning som möjliggör och underlättar förändringar gällande befintlig olönsam linjetrafik.

– Att en analys tas fram av hur självfinansieringen driftmässigt påverkas av de nya tåginköpen.

– Att förvaltningen redovisar de ekonomiska konsekvenserna och möjliga besparingar av att delvis eller helt ersätta tågtrafiken på Tjustbanan med busstrafik; a) Vanliga linjebussar, b) Inhyrda/nya

arbetsanpassade bussar med exempelvis bord för dator och wi-fi.

– Att förvaltningen redovisar möjligheten till besparingar genom att skjuta fram leverans av nya tåg för Tjustbanan och på så vis skjuta på denna utgift för regionen tills vi har besked gällande upprustning av banan.

– Att det införs tidsdifferentierade biljettpriser.

– Att det införs kommersiell reklamförsäljning inom kollektivtrafiken.

– Att ett marknadsföringsstopp för TV-reklam gällande KLT’s tjänster införs.

Ytterligare tilläggsförslag från KD

Att trafikdirektören utreder förutsättningar och eventuella konsekvenser för att påbörja en juridisk process gentemot Trafikverket gällande Trafikverkets ansvar ekonomiskt kring tågtrafikens bristande regularitet vd olyckor på grund av bristande underhåll vid Tjust- och Stångådalsbanan.

Reservation från KD och M på Kollektivtrafiknämnden 2023-02-16

Mot bakgrund av det allvarliga ekonomiska läget anser vi att fler och nya kostnadseffektiva åtgärder samt affärsmodeller behöver utredas för att vi i politiken, som ytterst ansvariga, ska ha möjlighet att uppdra lång- och kortsiktiga åtgärder för en ekonomi i balans.”

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS