OSKARSHAMN
Kalmar länstrafik kör varje dygn en sträcka som motsvarar ett varv runt jorden (cirka 40 000 kilometer).
Det berättade regionrådet Peter Wretlund (S) på en pressträff på folkhögskolan i Oskarshamn på onsdagseftermiddagen.
Det var majoritetspartierna i Region Kalmar län – den så kallade Länsunionen, där Socialdemokraterna samarbetar med Centerpartiet och Liberalerna – som bjöd in till den.
Röstningsrekommendation
Peter Wretlund samt regionrådskollegorna Karin Helmersson (C) och Johanna Wyckman (L) berättade att regionen har skickat en röstningsrekommendation (flera andra regioner har också skrivit under) till parlamentarikerna i EU – där man betonar att man vill ha ett undantag från det som nu föreslås på europeisk nivå, om att naturgas och biogas inte ska räknas som hållbara bränslen.
Förslaget innebär att man vill förbjuda personbilar som går på gas – och där ingår även biogasen.
– Biogasen är en viktig fråga för Kalmar län. Vi producerar och använder mycket – inte minst till Peters verksamhet, sa Karin Helmersson.
– KLT är en stor biogasaktör. Och nu står vi återigen inför en stor upphandling – som gäller mellan 2027 och 2037. Det låter kanske som att 2027 ligger långt fram – men det är redan 2022 och de stora upphandlingarna tar sin tid. Och vi har redan smugit i gång, sa Peter Wretlund, som har kollektivtrafiken bland sina ansvarsområden.
“Viktigt”
Han kör dessutom själv en bil som går på biogas.
– Det här är viktigt. Nu skickar vi i väg en röstningsrekommendation – och man kan säga att vi vann den nationella matchen. För en tid sedan diskuterades det kring detta på riksdags- och regeringsnivå. Nu återstår europamästerskapet, om man får uttrycka sig på det sättet, sa Peter Wretlund.
– Vi som län har en väldigt ambitiös klimat- och miljöpolitik. Vi har under lång tid sagt att vi vill nå noll till år 2030 när det gäller nettoutsläpp. Här har arbetet med biogas varit väldigt viktigt för oss – just för att vi är ett jordbrukslän och det finns goda möjligheter och förutsättningar här, säger Johanna Wyckman.
“Stolta”
– Vi är väldigt stolta över att vi under en tid har haft en helt fossilfri kollektivtrafik på väg. Där ligger vi långt framme. Vi är ett föredöme för andra regioner. Och det är tack vare biogasen, tillade hon.
Samhället har ett jätteansvar att gå före som en snöplog, betonade Peter Wretlund.
“På mångas läppar”
– Frågan har varit aktuell i Region Kalmar län under lång tid. Redan 2006 tog man ett beslut om att vi skulle vara en fossilbränslefri region 2030. Nu är klimatfrågan på mångas läppar – och vi har ett fruktansvärt krig i Ukraina. Vi vill inte känna att vi är beroende av olja och gas från Ryssland framöver. Det gör att det är ännu viktigare att vi kan producera både vår mat och vårt drivmedel så nära oss själva som möjligt, sa Karin Helmersson.
Mats Eklund, professor i industriell miljöteknik vid Linköpings universitet, föreläste för regionpolitikerna på folkhögskolan under onsdagen.
– Vi jobbar mycket med Region Kalmar län, som är ett föredöme inom biogasområdet. Man har varit framsynt och uthållig i att handla upp biogas till kollektivtrafiken. Sedan har man kommunicerat om det på ett sätt som har gjort att många aktörer har velat etablera biogasverksamhet här – exempelvis tankstationer i alla kommuner i länet. Region Kalmar län sticker ut i Sverige. Man kom kanske igång senare än andra, men man har legat i täten ett tag nu när det gäller utveckling av biogasområdet, sa Mats Eklund, som har sitt ursprung i Västervik.
“Imponerad”
– Jag är imponerad av att man har fått ihop en sammanhängande berättelse om klimat, Östersjöns vattenkvalitet och möjligheten till att bedriva och utveckla lantbrukssektorn. Där kommer biogasen in. Alla regioner har inte sin berättelse klar för sig, när det kommer till varför man gör det här och varför det är viktigt. Här har många politiker förstått detta.
– Det jag har försökt säga i dag, är att det är ganska mycket på gång. Vi kommer att få se en stor expansion inom biogasområdet. Det finns många nya företag och mycket kapital och bättre nationellt stöd. Många är ute och letar efter bra platser att bygga nya anläggningar på.
“En fördel”
– Då är det en fördel om man har profilerat sig på biogasområdet, som Region Kalmar län har gjort.
Mats Eklund konstaterade att biogasen har varit billigare än bensinen och dieseln under en längre tid, om man tittar på driftkostnaderna och tankningen.
– Men under krisen ser vi att en del aktörer har höjt priset. I dag ligger kilopriset på biogas mellan cirka 20 och 30 kronor. Jag tror att det har att göra med att vissa bolag har mer fossil naturgas i sin fordonsgas – då blir det dyrare, vilket förklarar varför man höjer priset, sa han.
Chefredaktör & ansvarig utgivare. Utbildad journalist med mångårig erfarenhet från flera lokaltidningar som nyhetsreporter, sportreporter och fotograf.