ANNONS

Pensionerad polis: “Det finns uppenbara brister i väg- och tågtrafiken”

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

INSÄNDARE

Oskarshamns kommuns beslut om att tillföra 50 miljoner kronor till ombyggnad av vägsträckan Nygård-Målbäcken har väckt debatt hos vissa, exempelvis Oskarshamnspartiet

Oskarshamnspartiet har rätt i sin uppfattning om att när det gäller E22:an, vilken tillhör det statliga vägnätet, så skall trafiksäkerhetshöjande åtgärder bekostas av Trafikverket. Helt rätt!

Partiet ifrågasätter även varför Oskarshamns kommun ensam ska stå för hela tilläggskostnaden på 50 miljoner?

E22 är en livsviktig ”pulsåder” som går genom fyra län, från Skåne i söder till Östergötland i norr.

Frågan är berättigad, men sedan saknar Oskarshamnspartiet motargument och det hela blir en form av populism.

Har Oskarshamnspartiet för avsikt att lämna in en motion i denna fråga till kommunfullmäktige och även bevista möten, när kommunfullmäktige har möten?

“Framgår inte”

Det framgår inte i deras insändare! 

Vad jag förstår har kommunen beslutat att ta 10 miljoner ur mervärdespengarna och resterande 40 miljoner som ”förskott” till Trafikverket och få kompensation när ombyggnaden påbörjas av riksväg 37/47.

Allt för att ombyggnaden av vägsträckan inte ska dra ut på tiden, mer än vad den har gjort! 

Sträckan mellan Nygård och Målbäcken är olycksdrabbad.

Under mina cirka 40 år som polis i Oskarshamn har jag varit på två olyckor med dödlig utgång och på flera trafikolyckor med personskador av olika svårighetsgrader, så visst är det viktigt att ombyggnad sker på den aktuella vägsträckan!

Jag har således sett tragedier på nära håll! 

En dödsolycka kostar samhället cirka 6,1 miljoner, räknat utifrån dagens penningvärde.

Kommunens ”bidrag” med 50 miljoner kan innebära att kommunen förebygger 7,35 människoliv på den aktuella vägsträckan.

“Ger jag inte mycket för”

Slutligen, Trafikverket som myndighet ger jag inte mycket för.

Ett statligt verk som borde ses över. Det kan inte, som i det här fallet, fullgöra sitt uppdrag och ensam ta på sig kostnadsansvaret, utan måste få hjälp av kommunen!

Det finns uppenbara brister i väg- och tågtrafiken.

Inställda tåg och på vissa ställen dåligt underhållna järnvägslinjer.

Tack för ordet!

Anders Wijkman 

Pensionär och före detta trafikpolis och trafikutredare

Arkivfoto: Peter A Rosén (E22:an)

+1
19
+1
0
+1
0
+1
1
+1
0
+1
1
+1
0

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS