LÄNET
”Akutmottagningarna i länet rankas som de allra bästa i landet. Det framgår av Nationell patientenkät som presenterades på torsdagen”, skriver Region Kalmar län i ett pressmeddelande.
”I fem av de sju dimensioner som mäts placeras Region Kalmar län i topp av patienterna. Det gäller helhetsintryck, respekt och bemötande, kontinuitet och koordinering, information och kunskap och tillgänglighet.”
”I samtliga sju dimensioner ligger Region Kalmar län över genomsnittet i landet. När det gäller enskilda dimensioner så får man högsta siffran i landet när det gäller tillgänglighet”, skriver regionen.
– Det är ett väldigt bra resultat. Medarbetarna på våra akutmottagningar har anledning att känna sig mycket stolta i dag, det är deras insats som patienterna värderat, säger hälso- och sjukvårdsdirektör Johan Rosenqvist.
”Han pekar på det kontinuerliga förbättringsarbetet vad gäller patientsäkerhet och bemötande som bakgrund till de goda resultaten.”
– I det arbetet är enkätsvaren och de öppna svaren där patienterna själv får formulera sig i patientenkäten viktiga synpunkter för att ständigt utveckla och förbättra oss.
”De sju dimensioner som enkäten redovisar rymmer inom sig vardera ett antal frågor där svaren sedan räknas samman till en andel positiva svar”, skriver regionen.
– Det är ett fantastiskt resultat och våra medarbetare har all anledning att känna sig stolta över det arbete som görs varje dag för våra invånare och patienter. Extra roligt är det dessutom att vi legat i topp över tid vilket visar att vi jobbar långsiktigt och systematiskt. Detta resultat är något som hela länet ska känna en stolthet över, säger Angelica Katsanidou (S), regionstyrelsens ordförande.
– Det som är särskilt glädjande med resultaten är att vi höjer oss inom samtliga dimensioner från förra årets resultat. Medarbetarna fortsätter att nå nya höjder där Sveriges bästa sjukvårdsregion blir lite bättre varje dag. Vi ser också de utmaningar som finns utmaningar framför oss. Utmaningarna kommer vi ta oss an och överkomma men medarbetarna ska verkligen ta med sig resultaten från den här enkäten som visar på att vår region har Sveriges nöjdaste akutvårdspatienter. Länsborna kan känna sig trygga med att de får vård i toppklass, säger Mattias Adolfson (S), hälso- och sjukvårdsberedningens ordförande.
– Ännu en gång ser vi fantastiska resultat som medarbetarna i Region Kalmar län fortsätter att leverera över tid. I Region Kalmar län kan varenda människa känna sig trygg med att de får vård i toppklass på våra akutmottagningar. Men det gäller att vi alla hjälps åt för att ge verksamheten möjlighet att hålla i de goda resultaten. Ingen som inte behöver akut vård ska söka sig till en akutmottagning, vi har ju även en primärvård som nått toppresultat, säger Emmy Ahlstedt (C), regionråd med ansvar för hälso- och sjukvård.
– Som ansvariga politiker är det vår uppgift att ge medarbetarna de förutsättningar som krävs för att fortsätta göra det de gör bäst. Vi nöjer oss inte utan vill fortsätta att nå nya höjer genom att varje dag bli lite bättre. Vi vill tillvarata kraften hos många som vi vet finns hos våra engagerade medarbetare. På så sätt kan vi säkra en vård i toppklass även framöver, säger Lena Granath (V), regionråd med ansvar för hälso- och sjukvård.
Så här ser resultaten ut för Region Kalmar län:
Helhetsintryck 88,3 procent (81,9 procent för hela landet). Etta i landet.
Frågor om patienten ansåg att behovet av vård blivit tillgodosett, om man kände sig väl omhändertagen och om man skulle tänka sig rekommendera mottagningen till någon annan.
Emotionellt stöd 78,6 procent (75,8 procent). Femma.
Frågor om patienten bemöttes med medkänsla och omsorg och om man fick känslomässigt stöd av läkaren.
Delaktighet och involvering 81,7 (78,7 procent). Tvåa.
Frågor om man var delaktig i beslutet kring behandlingen, om läkaren gjorde patienten delaktig i behandlingen och om läkaren tog hänsyn till patientens egen erfarenhet av sin sjukdom.
Respekt och bemötande 87,1 procent (82,9 procent). Etta.
Frågor om patienten fick tillräcklig avskildhet vid samtal med personal om vård och behandling och om bemötandet var respektfullt och värdigt.
Kontinuitet och koordinering 80,9 procent (76,9 procent). Etta.
Frågor om patienten upplevde att personalen var samstämmig i kommunikationen, om de samarbetade väl och om de var insatta i tidigare kontakter med vården.
Information och kunskap 72,5 procent (67,7 procent). Etta.
Frågor om man fick reda på hur patienterna prioriterades på mottagningen, om man fick svar som man förstod på de frågor man ställde och om man fick tillräcklig information om medicinering och sjukdomen.
Tillgänglighet 88,8 procent (84,8 procent). Etta.
Frågor om patienten fick tillräcklig information om vården och behandlingen, om läkaren förklarade vad olika provtagningar gett för resultat, om det gavs information om mediciner och dess biverkningar och vart man kunde vända sig om man hade frågor efter besöket på akuten.
Fakta/Nationell patientenkät
I höstas skickades totalt 44 475 enkäter ut till patienter i Sverige som nyligen besökt en akutmottagning. I Kalmar län gick enkäten till 1 686 personer, som besökt akutmottagningarna i Kalmar, Oskarshamn eller Västervik. 637 personer eller 38,2 procent tog möjligheten att svara på frågorna. För hela landet var svarsfrekvensen 37,2 procent.
Foto: Region Kalmar län (överst)