LÄNET
”Sent på onsdagseftermiddagen blev regeringens direktiv till Trafikverket (TRV) för det fortsatta planeringsarbetet med kommande infrastrukturplaner offentliga. Direktiven saknar besked om satsningar på länet i den nationella planen och tilldelningen till den regionala planen är en stor besvikelse. Ändå var Länsunionen snabbt ute och försökte ge sken av annat”, skriver Moderaterna i ett pressmeddelande.
– Vi ser nu väldigt konkret hur regeringens och Centerpartiets prestigeprojekt – nya banor för höghastighetståg – stjäl resurser som kunde gått till vårt län. Länsplanerna finansieras i kommande nationella plan från ramen för utveckling av transportsystemet, som ökar med över 30 procent. Hade vi fått motsvarande ökning i vår länsplan så hade vi fått över 1,2 miljarder kronor. Regeringen lägger helt enkelt pengarna på höghastighetsbanor mellan storstäderna i stället för på landsbygden, säger Pär-Gustav Johansson (M).
– Miljöpartiet, som driver på att höghastighetsbanorna ska stå klara redan 2035, ska inte ha velat fördela några pengar alls till länsplanerna. Kanske är det därför som Karin Helmersson (C) uttrycker en sådan glädje över den i sammanhanget blygsamma ökningen. Allvarligare är att hon antyder att det här på något sätt ändrar det faktum att Kalmar län länge tillhört förlorarna i de nationella planerna. Hur det ska bli några pengar över till bättre vägar och järnvägar i vårt län i kommande nationella plan, när höghastighetsbanorna fått sitt, återstår för regeringen och Länsunionen att lämna besked om, säger Pär-Gustav Johansson (M).