LÄNET
”Regeringen väljer att gå vidare med byggandet av nya höghastighetsbanor, ett samhällsekonomiskt och miljömässigt starkt ifrågasatt prestigeprojekt som kommer innebära mindre pengar till infrastruktursatsningar i Kalmar län”, skriver Moderaterna i ett pressmeddelande.
– Allt tyder på att regeringen tänker smita från den infrastrukturskuld de har till Kalmar län. De nya höghastighetsbanorna, som ingen vet när de blir klara, kommer ligga långt bort från Kalmar län och kommer för länet innebära mindre pengar till bättre vägar och järnvägar. Jag ser det här som en direkt landsbygdsfientlig infrastrukturproposition som varken går att försvara samhällsekonomiskt eller miljömässigt, säger Pär-Gustav Johansson (M).
– Det är ett starkt storstadsfokus i regeringens infrastrukturproposition, trots alla fina ord om att hela Sverige ska leva. Nyligen såg vi hur Trafikverket inte fick in ett enda anbud på ett planerat projekt på E22 genom länet, med start redan till hösten. Jag är rädd att vi kommer få se mer av den varan allt eftersom byggandet av nya höghastighetsbanor slukar mer resurser och kapacitet som hade behövts bättre i till exempel vårt län, säger Malin Sjölander (M).
“Väldigt negativa signaler”
– Även om infrastrukturpropositioner av tradition innehåller få konkreta besked så sänder innehållet och framför allt vad som sades på dagens presskonferens väldigt negativa signaler vad gäller möjligheterna till en rejäl infrastruktursatsning i Kalmar län. Nu måste ledande politiker i länet med reell påverkansmöjlighet analysera vad som brustit i påverkansarbetet och nyttja alla möjligheter i det fortsatta påverkansarbetet, säger Pär-Gustav Johansson.
– Vi har tillsammans med KD föreslagit att regionen ska verka för ett rejält Kalmar länspaket för infrastrukturen i Kalmar län. Dagens besked gör att länets styrande S- och C-politiker med sina historiskt goda påverkansmöjligheter måste snäppa upp ett par steg till om det ska bli verklighet, säger Malin Sjölander.
FOTO
FREEPIK