SVERIGE
Bedragare vet att många väntar på paket inför julen. Just därför gillar de att skicka falska meddelanden om att en paketleverans är på väg. “Allt de egentligen vill ha är förstås dina pengar, som du måste betala för att hämta ut dessa icke-existerande paket. Det är ett fräckt bedrägeri, men lyckligtvis är det inte svårt att undvika”, enligt cybersäkerhetsföretaget Avast.
Med julen runt hörnet så gäller det att vara extra uppmärksam på meddelanden som mejl och sms om paketleveranser. Att bedragare skickar falska meddelanden till potentiella offer är mycket populärt just nu. Många beställer julklappar på nätet och väntar på paketleverans. Bedragarna vet detta och ofta handlar dessa meddelanden om att ett paket är på väg men att du måste betala en “avgift” för att få det.
Identifiera bedrägerier
Du kan identifiera paketbedrägerier genom kritiskt tänkande och en stor nypa försiktighet.
Här kommer tre tips på vad du kan göra:
1. Har du beställt ett paket nyligen?
Vanligtvis presenterar dessa e-postmeddelanden sig som en paketleveranstjänst som talar om att du måste hämta ditt paket nu. Men om du inte beställt något (och inte förväntar dig ett paket från någon annan heller) så kan du lugnt utgå från att det är bluff.
2. Se upp när meddelandet talar om att det är bråttom
Ibland försöker dessa e-postmeddelanden få dig att få panik genom att nämna att det är bråttom och att du har ont om tid. Men om detta är det första meddelandet så bör du vara uppmärksam på risken att du kan bli lurad.
3. Dubbelkolla dina leveranser
Om du inte är säker, leta rätt på spårningskoden som delas i dessa bedrägerier, gå sedan till leveranswebbplatsen t.e.x DHL, Schenker, Bring, Postnord, manuellt via en sökmotor och kontrollera spårningskoden där. Om de inte känner igen spårningskoden är det en bluff.
Redaktör, marknadsföring, webb- & ekonomiansvarig. Utbildad inom datavetenskap med mångårig erfarenhet inom IT och webbutveckling.